Online Horizon

0

Frank Hensen — Geplaatst op 06-03-2015, 15:39Waar ligt de horizon? Daar waar de kromming van de aarde de lucht bereikt. Dat moge duidelijk zijn. Mits het zo mistig is dat je geen hand voor ogen ziet. Maar waar ligt dan de “Online Horizon”? Ik heb mijn verrekijker gepakt die ik al gebruikte bij “wie zoekt zal vinden”. Die verrekijker kwam wel van pas, alleen het resultaat was teleurstellend. Geen digitale horizon aan de horizon gezien, wel wat dooie pixels op mijn stoffige scherm. Waar ligt de digitale horizon? Wat is dat eigenlijk? Waar hebben we het over? Over dat wat we niet zien, verborgen ligt in de krochten van het internet. Die brij aan informatie die we dagelijks tegenkomen. Door de bomen het bos niet meer zien. En zo kan ik nog wel een aantal Oud Hollandsche spreuken los laten op dit fantastische fenomeen. De Digitale Horizon.

Wanneer je wat zoekt op internet kom je er al snel achter dat je veels te veel ‘vindt’. De resultaten zijn overweldigend te noemen. Hier moet je als inspecteur gadget toch blij van worden dat je meer vindt dan wat je zocht. En toch is dit ook weer niet helemaal bevredigend. Soms moet je uit je veilige zone, uit je zogenaamde comfort zone gehaald worden om verder te komen, verder te reiken en verder te komen op de lat van bitjes en bytjes. Verder kijken dan het oog reikt, verder dan je scherm dat voor je staat, anders denken, anders zoeken, en anders acteren. Alleen is dat verdraaid lastig voor velen. Lastig om uit die warme vertrouwde comfort zone te geraken. Hoe? Hoe je dat het beste kan doen, is domweg: doen!

Wie al langer online is, heeft een brede wereld verkend online. Vele websites bezocht, veel gezien en ook weer veel weg geklikt om nooit meer terug te komen. Een wereld die door gewoontes wordt ingeperkt, ingekleurd, ingekleurd binnen de lijntjes en die lijntjes worden al snel grenzen. Die grens, dat is een digitale horizon. Hoe stap je daar overheen? Moet je op ontdekkingstocht op internet waar je al jaren aanwezig bent? Je ‘avatar’ omkleden als Indiana Jones en de voor jou nog onontdekte tempels met waardevolle informatie betreden waar overal boobytraps in de zin van virussen en hackers op de loer liggen?

Wanneer je online (en offline) op zoek bent naar een baan, want dat is nog steeds de essentie en mijn doel wat ik nastreef, hoe krijg je dan de juiste informatie tot jou waar je op kan acteren of solliciteren? Je zoekt en zoekt en zoekt. En opeens verleg je de grenzen waarin je zoekt. Steeds meer en meer naar mate de tijd weg tikt op het klokje rechts onderin je beeld. Nieuwe grenzen, bieden nieuwe websites, nieuwe recruiters, nieuwe groepen op LinkedIn, nieuwe personen op Facebook en Twitter, en voor je het weet ligt de digitale horizon al een stuk verder en stap je er zo overheen. Ik ga mijn verrekijker opbergen, verkleed mijn avatar, en verbreed mijn digitale horizon op een breedbeeld scherm. Opzoek naar onontdekte vacatures.
—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.


Virusvrij. www.avast.com

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)