Code geel, code rood!
Weerwaarschuwingen voor de dag van morgen dat er winterse neerslag in de vorm
van sneeuw gaat vallen. Treindienstregelingen die aangepast worden waarbij 20%
niet zal rijden. Bergers die allemaal stand-by staan om gestrande
automobilisten te helpen. Hulpdiensten rukken massaal uit, ziekenhuizen staan
op scherp met een extra voorraadje gips op de EHBO afdeling en last but nog
least, de luchthavens beperken het vliegverkeer en sluiten zelfs de gehele
luchthaven. De reden voor deze paniek? 2 tot 5 cm sneeuw!
Foto: Erik monteert sneeuwkettingen in een horizontale sneeuwstorm in Lapland 2004 |
“Vroeger, toen waren de winters nog echte winters.
Metershoge sneeuwduinen, Elfstedentochten die werden verreden als normale
natuurijswedstrijden en ingesneeuwde dorpen in Groningen die door het leger
vanuit de lucht worden bevoorraad”. Dat was 39 jaar geleden. Met toen nog een
paar miljoen inwoners minder 13.986.000 (nu 17.292.903) en in 1970 waren er in
Nederland 2.405.000 auto's, een autobezit van 185 auto's per 1000 inwoners.
Vandaag de dag tellen we er een paar meer. Op 1 januari 2018 waren er bijna 8,4
miljoen personenauto's. Het is drukker
en drukker geworden. Oftewel minder ruimte, letterlijk, voor letterlijk,
voor fouten waarbij we geen sneeuw kunnen gebruiken.
Nieuw filerecord van meer dan 1500 kilometer door sneeuwval!
Update 17:06h via AD.nl Een groot deel van Nederland is bedekt met een laagje sneeuw. Dat levert de nodige problemen op, maar ook veel prachtige plaatjes en sneeuwpret. Er staat inmiddels meer dan 1500 kilometer file op de wegen in Nederland.https://www.ad.nl/binnenland/live-nieuw-filerecord-van-meer-dan-1500-kilometer-door-sneeuwval~ac031a8a/
Update 17:28h via AD.nl De magische grens van 2000 kilometer gaat gehaald worden.
Nederlands Instituut
voor Beeld en Geluid
De winter van 1979 is één van de strengste winters ooit en bovendien zeer wispelturig door zijn afwisseling van dooi en vorst. Het weg- en luchtverkeer had veel last van ijzel en de sneeuwstormen die daarop volgden. De treindiensten moesten vooral in de drie noordelijke provincies beperkt worden door met name de hinder van stuifsneeuw. Op het platteland van Friesland, Groningen en Drenthe raakten diverse dorpen volkomen geïsoleerd van de buitenwereld door metershoge opgewaaide sneeuwduinen. Militairen werden ingezet om sneeuw te ruimen en hulp te bieden aan de bewoners van ingesneeuwde dorpen. https://www.youtube.com/watch?v=ZLGfZIOE5C0
De winter van 1979 is één van de strengste winters ooit en bovendien zeer wispelturig door zijn afwisseling van dooi en vorst. Het weg- en luchtverkeer had veel last van ijzel en de sneeuwstormen die daarop volgden. De treindiensten moesten vooral in de drie noordelijke provincies beperkt worden door met name de hinder van stuifsneeuw. Op het platteland van Friesland, Groningen en Drenthe raakten diverse dorpen volkomen geïsoleerd van de buitenwereld door metershoge opgewaaide sneeuwduinen. Militairen werden ingezet om sneeuw te ruimen en hulp te bieden aan de bewoners van ingesneeuwde dorpen. https://www.youtube.com/watch?v=ZLGfZIOE5C0
Waarom ligt Nederland plat als het ook maar even sneeuwt?
Vroeger sneeuwde het ook, en toen ging alles wat makkelijk. Als ik in deze
materie duik, valt het op dat wij Hollanders het niet meer gewend zijn, altijd
haast hebben en net zo rijden alsof er niet zoveel aan de hand is. Plus, er is
minder winter materieel beschikbaar bij gemeentes en Rijkswaterstaat om de
wegen schoon te houden en herinneren jullie nog dat er her en der in 2010 met roze,
blauw of groen badzout werd gestrooid, omdat het zout opwas?
https://www.trouw.nl/home/tekort-strooizout-steeds-nijpender-maar-ook-badzout-voldoet~a5221ba1/
https://www.trouw.nl/home/tekort-strooizout-steeds-nijpender-maar-ook-badzout-voldoet~a5221ba1/
Als de winters minder streng worden. Als de winters minder
lang duren. Als de winter soms helemaal niet doorzet, spelen de instanties
daarop in en passen ze zich aan met het vervangen van strooiwagens,
sneeuwschuivers of ander materieel. Als het afgeschreven is, wordt het soms al
niet eens meer vervangen voor nieuw.
Dan de dichtheid van Nederland ten opzichte van andere landen, is enorm. Nergens in Europa zijn zoveel personen, wegen, treinen, vliegtuigen, auto’s aanwezig per vierkante kilometer dan in andere landen. En dat merk je al als je in de zomer in de file staat. Er hoeft maar iets te gebeuren op de weg en Pats! File! Dan hoef ik niet uit te leggen wat een paar vlokken sneeuw doen.
Dan de dichtheid van Nederland ten opzichte van andere landen, is enorm. Nergens in Europa zijn zoveel personen, wegen, treinen, vliegtuigen, auto’s aanwezig per vierkante kilometer dan in andere landen. En dat merk je al als je in de zomer in de file staat. Er hoeft maar iets te gebeuren op de weg en Pats! File! Dan hoef ik niet uit te leggen wat een paar vlokken sneeuw doen.
De vergelijking wordt wel eens gemaakt met andere landen.
Logisch. En ook ik kan er smakelijk om lachen. Maar kijk je goed naar beide
landen, dan zie je wel degelijk een verschil. Een enorm verschil zelfs.
Bijvoorbeeld: Schiphol heeft iedere minuut een vliegbeweging. Niet meegerekend zijn de militaire vluchten, privé vliegtuigen, helikopters en hulpdiensten.
Nemen we in de vergelijking een vliegveld waar ik een paar jaar geleden nog van vertrok, Bodo Airport Noorwegen, dan zien we dat iedere drie en een halve minuut een vliegbeweging. Ga je naar nog kleinere luchthavens, dan kan het oplopen tot een vliegbeweging per uur of per dag. En als er dan wat gebeurd, heb je daar alle tijd en ruimte om de baan schoon te maken of het vliegtuig de de-ijzen. Geen stress, maar een normale werkdag.
Bijvoorbeeld: Schiphol heeft iedere minuut een vliegbeweging. Niet meegerekend zijn de militaire vluchten, privé vliegtuigen, helikopters en hulpdiensten.
Nemen we in de vergelijking een vliegveld waar ik een paar jaar geleden nog van vertrok, Bodo Airport Noorwegen, dan zien we dat iedere drie en een halve minuut een vliegbeweging. Ga je naar nog kleinere luchthavens, dan kan het oplopen tot een vliegbeweging per uur of per dag. En als er dan wat gebeurd, heb je daar alle tijd en ruimte om de baan schoon te maken of het vliegtuig de de-ijzen. Geen stress, maar een normale werkdag.
Dat zelfde geld voor de weg. Nergens in de wereld gebruiken
wij Nederlanders het asfalt zo efficiënt. Wij rijden voor veel buitenlanders
erg dicht op elkaar. Soms met enkele meters ertussen. Oke, dat noemen wij
bumperkleven, maar dit doen wij dagelijks. Wij laten er geen 100 meter tussen
zitten of meer. En maak je dan een slippertje, of een klein schuivertje, dan is
er geen mogelijkheid meer voor je achterliggers om uit te wijken. Bam! File!
Wat wil je ook met 8,4 miljoen voertuigen in dat kleine landje. Het is oppassen
geblazen, ook als het niet sneeuwt. Maar nu valt er sneeuw en dan is het nu
eenmaal sneller chaos.
Sneeuw is chaos? Hier helpen geen winterbanden voor! Geen
sneeuwketting of spijkerband kan voorkomen dat het drukke verkeer in Nederland
vast komt te staan in de winter. In een klein vol land als Nederland is dit een
onderdeel geworden van onze Winter. En als het dan sneeuwt, dan is het paniek,
chaos en is de sneeuw een letterlijke rem op maatschappij.
Foto: Rijden in Finland met een Lelijke eend tijdens Raid laponie 2004 |
In 2004 ben ik met een paar andere enthousiastelingen, of gekken, in februari
naar de Noordkaap gereden. In een Lelijke eend! Sneeuwstormen, sneeuwduinen, een
bevroren zee waar je over heen rijd, spijkerbanden onder je 2cv, ruiten krabben
aan de binnenkant onder het rijden, en veel sneeuw. Heel veel sneeuw. Als je
daar rijd, dan zie je hoe een land inspeelt op lange koude winters met veel
sneeuw. Bijna iedere benzinepomp heeft wel een verwarmde garage waar je aan je
auto kan werken, schoon kan maken of je banden kan doen. Strooien met zout? Dat
is zinloos. Sneeuwschuivers halen het ergste weg en wat gravel strooien op de
ingereden ijsmassa doet de rest. Iedereen past zich aan. Niemand heeft haast.
En mocht je haast hebben, dan nog houden ze rekening met alles en iedereen. Een
waar avontuur waar ik live verslag van deed op Radio Rijnmond en waar ik veel
geleerd heb met rijden in winters weer. Dat zouden meer mensen eens moeten doen.
In een 2cv….