Online Specialist of generalist

0
Frank Hensen — Geplaatst op 18-02-2015, 15:30
Een specialist op het gebied van Social Media. Een specialist op het gebied van Internet. Een specialist op het gebied van Marketing. Allemaal specialisten die een bredere kennis bezitten dan alleen dat vakgebied. Maar wat is nu een specialist? Kijken we naar wikipedia, bijvoorbeeld naar Medisch specialist, wordt het als volgt omschreven:

In Nederland mag een arts zich medisch specialist noemen als hij door een speciale registratiecommissie is ingeschreven in een speciaal register. Daarvoor moet aan de eisen voor het specialisme zijn voldaan. Deze eisen worden vastgesteld door een college. Dit houdt globaal in: een opleiding gedurende een aantal jaren aan een daartoe erkend ziekenhuis. Een basisarts (afgeronde studie geneeskunde inclusief coschappen) kan solliciteren voor een plek in zo’n opleiding.
Hebben we dan in Nederland geen ICT of Online Marketing specialisten? Als je bovenstaande mag geloven, kom je uit op de conclusie dat we dat niet ‘geregeld’ hebben. En hoe zit dat dan met generalist? De tegenhanger van specialist. Wikipedia omschrijft generalist als volgt;

Met een generalist bedoelt men iemand die niet ergens (beroepsmatig) in is gespecialiseerd maar over allerlei onderwerpen een behoorlijke basiskennis heeft. Er is echter zoveel te weten dat er strikt genomen geen generalisten bestaan. Het is daarom meer zo dat men zichzelf een generalist noemt dan dat deze term voor anderen gebruikt wordt. De meeste generalisten hebben in de praktijk vooral kennis op sociaal, cultureel, economisch en juridisch vlak maar weten zelden ook veel op beta- of technisch gebied.

Kunnen wij dan concluderen dat het beroep van online communicatie specialisten bestaan uit generalisten die een diepe kennis hebben vergaard op het gebied van online communicatie en zodoende zich specialist kunnen noemen? Krom gezegd mag je dat van jezelf zeggen. Zowel Specialist als generalist. Samengevoegd kom je uit op de geweldige term die bijna niet te rijmen valt: Specialistische Online communicatie generalist. Niet geheel geloofwaardig als je dit op je visitekaartje zet.

Toch biedt de term generalist meer voordelen ten opzicht van een echte specialist. Een specialist zet zijn of haar tanden in 1 onderwerp, duikt er tot op de bodem in, en kan je daarna alles vertellen tot wel 10 cijfers achter de komma. Maar ga niet een andere vraag stellen die betrekking heeft op dat onderwerp welke gelieerd is aan het vraagstuk. Een specialist zal opnieuw in die materie moeten duiken.
Op de pagina “Ik zoek” staat als laatste alinea:

Waarom generalist en geen specialist?
Als generalist kan je snel schakelen tussen ICT, management en directie. Heb je een brede overview van het project en kan je alle schakels aansturen maar ook vertalen in normaal Nederlands. Geen programmeur, wel de kennis, om dit in de juiste banen te leiden. Het voordeel van een gespecialiseerde generalist is dat hij breed inzetbaar is in de organisatie. De taal spreekt van de IT maar ook van de directie.

Wat hier opvalt is de term: gespecialiseerde generalist. Social Media, Nieuwsbrieven, Website, SEO/SEA, API, teksten, banners, brieven, POS materiaal, vlaggen en banieren. Alles staat tot elkaar in relatie tot het doel. Als je dit kan leiden, volgen en managen, ben je dan een Specialist of een Generalist?
—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.


Virusvrij. www.avast.com

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)