Senior

0
Frank Hensen — Geplaatst op donderdag 3 april 2014, 12:10
Afgelopen woensdag 2 april bezocht ik het maritieme career event van het jaar in het Beurs gebouw in Rotterdam. Een beurs vol met stands van maritieme bedrijven die opzoek zijn naar personeel. Hoeveel standhouders er exact waren, durf ik niet te zeggen, maar wel dat er meer werkzoekende waren dan vacatures. En eenmaal binnen dien je jezelf in te checken met een barcode scanner waarna een label uitgeprint wordt met je gegevens. Frank Hensen. Werkzaam. Senior. MBO Nautisch. En dan valt het op. Niet dat er foutief gemeld wordt dat ik werkend ben, maar het woordje; Senior. 

Senior is Latijn voor de oudere (van senere, dat oud worden betekent). Ben ik met mijn 37 al oud? met een levensverwachting van 100 jaar tegenwoordig, is 37 jaar mijn inziens jong en dynamisch met veel kennis en ervaring. Juist het type waar een bedrijf zijn voordeel mee kan doen ten opzichte van een puppy zonder werkervaring, zonder levenservaring. Een puppy moet je opleiden en trainen. Dat kost tijd en geld. En toch geeft het bedrijfsleven daar de voorkeur aan. Waarom vraag ik mij af. Tegenwoordige jobhoppers incasseren alleen, en geven weinig. Alvorens ze echt moeten geven is de vogel gevlogen. Naar een nieuwe baan. En wie blijft in het nest zitten? Juist de ervaren senior. En toch klinkt senior niet zoals het zou moeten. In de samenleving wordt iemand die tot een oudere generatie behoort, senior, genoemd. Soms in tegenstelling tot junior. Echter in de samenleving is senior pas vanaf 50 jaar. En niet 37 jaar. maar we hebben het hier over de arbeidsmarkt en niet de samenleving. 

Zie jij het verschil?


Virusvrij. www.avast.com

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)