Website als Werkzoekende

0
Frank Hensen — Geplaatst op donderdag 16-02-2015, 15:27
Wat doe je als je als een nieuwe baan zoekt? Vroeger kocht je de krant en dan met name de dikke zaterdag krant met allemaal vacature advertenties. Je nam de tijd, zette een pot koffie of thee en ploos alle gedrukte advertenties op je gemakje uit. De vacatures waarvan je dacht, dat is wel wat, omcirkelde je met een rode pen, en vervolgens nam je actie. Zo ging het zoeken een aantal jaren geleden. Je zocht in de gedrukte media en mocht dat niet lukken ging je naar het arbeidsbureau voor hulp in je zoektocht.

Die goeie oude tijd van ‘banen-jacht’ is niet meer. Tegenwoordig met de komst van, en de snelle groei van, internet, is dat allemaal in rap tempo komen te veranderen. Je zoekt nog steeds, daar is niets aan veranderd. Je wilt die mooie droombaan, die carrière waarvan je altijd droomde. Alleen nu doe je dat online, thuis op de bank op je iPad of achter je bureau, op websites, vacaturewebsites maar ook op LinkedIn en Twitter. Social Media is ook hier niet meer weg te denken. Sociaal met misschien wel een klein a-tje erbij. Er is immers geen echt contact, maar een vluchtig bezoek aan een site. Je maakt een profiel aan, vult alles in en dan maar hopen dat iedereen je goed kan vinden. Of je gaat een stap verder en zorgt dat alle profielen optimaal gevuld zijn, met allemaal een verwijzing naar 1 centraal punt. Je eigen persoonlijke resumé website. Hier kan je alles toevoegen, zoals jij dat wilt. Je eigen CV of meerdere CV’s plaatsen, foto’s en alles dat wat je wilt vertellen, kan je op 1 plaats bundelen. Zo krijgen de mensen een duidelijk beeld van de persoon achter de naam. Het googlen van personen, het bekijken van de profielen zal altijd blijven. Wanneer je die leid naar 1 centraal punt, je eigen website als werkzoekende, hoeven ze niet meer verder te zoeken.

Typ ik dat nu goed? Zoeken zij nu? Of zoek ik? We zoeken beide. En ergens zal een match ontstaan uit de partijen die zoeken. Ik benader de partijen actief, zij bezoeken het passief. Ik wijs ze immers op de plaats waar ze moeten zijn. En dan zoeken ze wat ze willen vinden, of ze zoeken maar vinden het niet. Een persoon die voldoet aan het profiel. Een persoon die voldoet aan de eisen, in het team past. Maar werkt deze theorie wel? Moet je niet meer actie ondernemen en Social Media inzetten naast de gebruikelijke middelen als email of telefoon? Of zelfs de ouderwetse kranten advertenties? Laat staan een arbeidsbureau. Is een website niet slechts een klein onderdeel van het geheel? En dat geheel zal de komende tijd aan bod komen. Van LinkedIn tot de Social Media kanalen tot de recruiters. Met als doel, het vinden van een nieuwe opdracht, een nieuwe baan, een nieuwe carrière. Zodat deze website veranderd kan worden in, ik heb gevonden! In plaats van, ik zoek!

—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.


Virusvrij. www.avast.com

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)