Deelfietsen zijn net strooigoed

0

Rotterdam anno 2019 is overspoeld door deelvervoer. En er komen nog eens 4.000 extra deelvoertuigen bij. Rotterdam, een stad van innovatie en lef, heeft verschillende partijen welkom geheten om honderden zo niet duizenden deelfietsen, deelauto’s en binnenkort ook de deelstep, in de stad te verspreiden. Over het algemeen tref je ze aan in het centrum, en dan niet altijd even netjes geparkeerd, zoals het zou moeten. Deelfietsen is het moderne strooigoed onder de tweewielers geworden.

Foto: Mobile deelfiets ergens achter gelaten op de stoep in Rotterdam Noord.

 Deelvervoer. Deelfietsen, deelsteps, deelscooters, deelauto’s. Wij delen, zo lijkt het de indruk te wekken, van alles met elkaar. Maar gaan er niet altijd even netjes mee om.  Goed voorbeeld zijn de grijs gele fietsen van het failliete oBike uit Singapore. Toen een nieuw foneem wat de stad overspoelde met honderden grijs-gele huurfietsen. Gevolg, overal, tot op de bodem van de Maas aan toe, werden de fietsen neer ‘gepleurd’. Een ergernis van vele getuige de vele klachten en foto’s die op internet rond zwerven. Ook namen ze ruimte in van de reguliere fietsenstallingen voor huizen waarop bewoners hun eigen fiets niet meer fatsoenlijk kwijt konden en ook maar elders hun heil zochten voor de privé stalen ros. Dat moet anders. Dat kan anders!

Vandaag de dag kennen we een 5 tal aanbieders van deelvervoer met als nieuwste speler de taxiverhuurder Uber met hun rode e-Bikes. En het einde is nog niet inzicht. Er zullen meer komen die een graantje mee willen pikken van het deelvervoersysteem. En daarmee creëert Rotterdam tevens een probleem. Waar laat je al die fietsen, scooters en steps? Laat Rotterdam het weer gebeuren, net zoals met de oBike, dat her en der fietsen als oud ijzer worden behandeld en overal en nergens worden gedumpt? Of gaat Rotterdam navolging geven op steden als Parijs, Rome, Barcelona en London waar speciale locaties toegewezen zijn, om deelfietsen te parkeren?



Niet alleen een vak voor deelvervoer, ook speciale parkeervakken, met de welbekende fietsnietjes, maar ook met de BRICK. Een idee die ik bedacht in de tijd van de oBike. De BRICK is een betonnen tegel met een ondiepe sleuf waar een wiel in past. Niet die je kent van vroeger, op de lagere school waar je je fiets schuin in parkeerde en als je pech had, had je een slag in je wiel omdat je fiets omgevallen was. Maar wel vergelijkbaar en toegespitst op de moderne tijd. Een ondiepe veilige sleuf, veilig voor voetgangers en de fiets zelf, die aangeeft: parkeer hier je deelfiets.
De BRICK kan je in alle kleuren van de regenboog krijgen en zelfs met opdruk van je eigen logo of teksten. Door het koppelsysteem van de tegels, kan je een smalle (of juist heel breed) strook creëren waar je fietsen kan stallen, kan parkeren. Netjes achtergelaten en duidelijk voor iedereen dat je daar een deelfiets kan parkeren, en kan ophalen. Wel zo netjes en wel zo handig met zoveel aanbieders.

Foto: (Bron Flickr) On Saturday, May 19, 2018, Austin
Transportation  added markings for dockless
parking zones on streets in downtown Austin. 
Dit idee is gepitched bij CityLab010 en werd in eerste instantie zeer enthousiast ontvangen, totdat oBike failliet ging. De nood was weg volgens de gemeente Rotterdam. Niets is minder waar, nu een jaar verder. Juist nu is de nood hoog met de komst van nog eens 4.000 stuks erbij en later dit jaar of volgend jaar weer meer aanbieders en verschillende soorten deelvervoer. Juist nu, is de tijd om ook naar stalling te kijken. En de BRICK kan daar aan bijdragen.

Ik daag de gemeente Rotterdam ook uit, om een proef te starten, of het ook bijdraagt aan de bewustwording van het gebruik van deelfietsen en bijdraagt aan het netter parkeren van een deelfiets. Want zeg nu zelf, overal liggen de deelfietsen voor oud vuil op straat, terwijl het in andere wereldsteden wel geregeld is, maar nog niet in Rotterdam. In Rotterdam is het strooigoed geworden. Maar laten we samen ervoor zorgen dat we dan wel goed omgaan met dat strooigoed.

De Gemeente Rotterdam kan met mij contact opnemen om deze uitdaging aan te gaan.
Parkeerplaatsen i.c.m. de Deelfietsen parkeertegel BRICK. (Een idee van RottWerk)

 
Foto: Algemeen Dagblad 04-06-2018 over de BRICK via CityLab010


Deelfietsen in de pers: 

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)