Rotterdam anno 2019 is overspoeld door deelvervoer. En er
komen nog eens 4.000 extra deelvoertuigen bij. Rotterdam, een stad van
innovatie en lef, heeft verschillende partijen welkom geheten om honderden zo
niet duizenden deelfietsen, deelauto’s en binnenkort ook de deelstep, in de
stad te verspreiden. Over het algemeen tref je ze aan in het centrum, en dan
niet altijd even netjes geparkeerd, zoals het zou moeten. Deelfietsen is het
moderne strooigoed onder de tweewielers geworden.
Foto: Mobile deelfiets ergens achter gelaten op de stoep in Rotterdam Noord. |
Vandaag de dag kennen we een 5 tal aanbieders van
deelvervoer met als nieuwste speler de taxiverhuurder Uber met hun rode
e-Bikes. En het einde is nog niet inzicht. Er zullen meer komen die een
graantje mee willen pikken van het deelvervoersysteem. En daarmee creëert
Rotterdam tevens een probleem. Waar laat je al die fietsen, scooters en steps? Laat
Rotterdam het weer gebeuren, net zoals met de oBike, dat her en der fietsen als
oud ijzer worden behandeld en overal en nergens worden gedumpt? Of gaat Rotterdam
navolging geven op steden als Parijs, Rome, Barcelona en London waar speciale
locaties toegewezen zijn, om deelfietsen te parkeren?
Niet alleen een vak voor deelvervoer, ook speciale
parkeervakken, met de welbekende fietsnietjes, maar ook met de BRICK. Een idee
die ik bedacht in de tijd van de oBike. De BRICK is een betonnen tegel met een
ondiepe sleuf waar een wiel in past. Niet die je kent van vroeger, op de lagere
school waar je je fiets schuin in parkeerde en als je pech had, had je een slag
in je wiel omdat je fiets omgevallen was. Maar wel vergelijkbaar en toegespitst
op de moderne tijd. Een ondiepe veilige sleuf, veilig voor voetgangers en de
fiets zelf, die aangeeft: parkeer hier je deelfiets.
De BRICK kan je in alle kleuren van de regenboog krijgen en zelfs met opdruk van je eigen logo of teksten. Door het koppelsysteem van de tegels, kan je een smalle (of juist heel breed) strook creëren waar je fietsen kan stallen, kan parkeren. Netjes achtergelaten en duidelijk voor iedereen dat je daar een deelfiets kan parkeren, en kan ophalen. Wel zo netjes en wel zo handig met zoveel aanbieders.
De BRICK kan je in alle kleuren van de regenboog krijgen en zelfs met opdruk van je eigen logo of teksten. Door het koppelsysteem van de tegels, kan je een smalle (of juist heel breed) strook creëren waar je fietsen kan stallen, kan parkeren. Netjes achtergelaten en duidelijk voor iedereen dat je daar een deelfiets kan parkeren, en kan ophalen. Wel zo netjes en wel zo handig met zoveel aanbieders.
Foto: (Bron Flickr) On Saturday, May 19, 2018, Austin Transportation added markings for dockless parking zones on streets in downtown Austin. |
Dit idee is gepitched bij CityLab010 en werd in eerste
instantie zeer enthousiast ontvangen, totdat oBike failliet ging. De nood was
weg volgens de gemeente Rotterdam. Niets is minder waar, nu een jaar verder.
Juist nu is de nood hoog met de komst van nog eens 4.000 stuks erbij en later
dit jaar of volgend jaar weer meer aanbieders en verschillende soorten
deelvervoer. Juist nu, is de tijd om ook naar stalling te kijken. En de BRICK
kan daar aan bijdragen.
Ik daag de gemeente Rotterdam ook uit, om een proef te
starten, of het ook bijdraagt aan de bewustwording van het gebruik van deelfietsen
en bijdraagt aan het netter parkeren van een deelfiets. Want zeg nu zelf,
overal liggen de deelfietsen voor oud vuil op straat, terwijl het in andere
wereldsteden wel geregeld is, maar nog niet in Rotterdam. In Rotterdam is het
strooigoed geworden. Maar laten we samen ervoor zorgen dat we dan wel goed
omgaan met dat strooigoed.
De Gemeente Rotterdam kan met mij contact opnemen om deze uitdaging aan te gaan.
Parkeerplaatsen i.c.m. de Deelfietsen parkeertegel BRICK. (Een idee van RottWerk)
Parkeerplaatsen i.c.m. de Deelfietsen parkeertegel BRICK. (Een idee van RottWerk)