De Pirelli kalender

0
Frank Hensen — Geplaatst op 24-03-2015, 15:45
Onze producten zijn niet sexy!! In de afgelopen periode heb ik dat meerdere malen gehoord. Van een bedrijf in de autobranche, in de olie en petrochemie maar ook bij een maritieme toeleverancier bedrijf. Producten die niet sexy zijn, vermarkten, verkopen en een gelikte marketing of communicatie plan voor aanbieden lijkt onmogelijk. Althans dat proefde ik uit de gesprekken met die bedrijven. Wil jij dat wel? Kan jij dat wel? Waarom wil je dat? Directe vragen over het product, omdat ze niet sexy zijn of tot de verbeelding spreken. Waarom moet een product sexy zijn? Of zoals het bedrijf in de olie dat doet, met gekleurde lampen in een schitterende industriële werkomgeving met prachtige dames in niets verhullende ‘bedrijfs’ kleding die de producten aanbieden. Moet je deze weg inslaan? De weg die Pirelli (van de autobanden) ooit genomen heeft met een kalender. Wie kent hem niet? Een doodnormale kalender met schitterende foto’s van topmodellen gemaakt door top fotografen. Slaat dat wel aan? Autobanden is een mannenbranche wordt hiermee geïmpliceerd. Een tonnen kostende exercitie die begerenswaardig moet worden. De Ik-moet-het-hebben principe. De kalender, die wil je hebben, maar die banden? Ach dat maakt niet uit. Wat dat betreft heeft Pirelli een schitterend product op de markt gebracht. Naast de banden ook een kalender. Maar hoe zit dat dan met de andere bedrijven?



Een stuk staal. Niet sexy. Moet dat sexy? Of kan je langs de deuren gaan met een steengoed verhaal? De passie van de verkoper, de passie van de accountmanager, de passie van de marketeer. Een drie eenheid dat slaagt, zonder gele blauwe en groene lampen met schaars geklede dames. Ik zou dat graag eens testen. Wat werkt nu beter. De passie van het team en het bedrijf? Of een gelikte kalender. Dat hangt natuurlijk ook van je doelgroep af. Welke persona’s zijn geformuleerd. Hoe is de tone-of-voice naar je prospect. Gebruik je tabellen en prijzen wat dodelijk saai overkomt? Of verpak je dat in een state of the art presentatie? Doe je dit in Nederland, België, Duitsland of in het Verre Oosten. Cultuur speelt een grote rol. Misschien wel een alles bepalende rol in je communicatie.

Cultuur. Het woord noemde ik al even. Cultuur in een land, maar je hebt ook een cultuur in een bedrijf. Niet alle bedrijfsculturen zijn fier op veranderingen van communicatie. Wat we doen, doen we al jaren en dat gaat goed. Waarom moeten wij onze producten nu ineens anders aanbieden? Geen slechte vraag, maar kijk je verder kom je uit op het feit dat de manier van aanbieden eenzelfde blijft, alleen de verpakking zal aangepast worden op het land, de doelgroep of de branche. De wereld om ons heen is aan het veranderen. Geen sexy dames die wulps een stuk staal vast houden, maar een product in zijn element, uitgelicht onder extreme toestanden om de kwaliteit en kwantiteit te accentueren. Nee, hier geen Kim Kardashian die poseert, maar een medewerker met zijn persoonlijke beveiligingsmiddelen, onder zware omstandigheden, onder het smeer, die de kracht en kwaliteit toont. Zo kan het ook. Maar werkt dit? Willen we dit? Of toch maar weer die ene kalender om aan de muur te hangen op kantoor of thuis.

Meten is weten! Iedere regio zijn eigen campagne voor een optimaal resultaat, met in alle campagnes de rode draad die herkenbaar is. Herkenbaar zonder de beelden die er niet toe doen. De aankleding maakt een campagne, maar in essentie is de campagne het product zelf. En dat is niet sexy, maar realiteit.
—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.


Virusvrij. www.avast.com
Tags

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)