Groen, groener groenst. Groen tussen de stedelijke
bebouwing, is het groene goud van de stad. Tussen al het beton, staal en glas
is groen een welkome frisse afwisseling. Groen maakt de stad leefbaarder,
mooier en koeler. Bomen, bosjes, struiken, bloemen en gras. Er kan nooit genoeg
groen aanwezig zijn in een stad. Maar dan moet het groen wel onderhouden worden
en er moet breder gekeken worden dan puur sec wat groen poten om het groener te
maken. De gemeente maakt het groener, maar groen kan ook nadelig werken en
overlast bezorgen.
Foto: De Noordkant vol met bomen en struiken maken dot deel donker en geeft een unheimisch gevoel |
Bosjes of bosschages hebben positieve effecten op de stad. Het wordt er niet alleen mooier op, maar geeft de burger ook een beter gevoel en zelfs ook een beter veiligheidsgevoel. Het wordt er koeler van in de hete zomers en de vogels en andere dieren kunnen schuilen en nesten tussen alle takken en bladeren die de stad rijk is. En rijk is Rotterdam als het gaat om stedelijk groen. Fantastisch allemaal toch? Niet altijd!
Helaas hebben de bosjes ook een andere kant. Niet alleen de
vogels en andere dieren schuilen er, ook de tweebenige beesten, daklozen,
criminelen en ander gespuis op twee benen weten dat de bosjes, hun de
beschutting geven die ze nodig hebben voor hun activiteiten. Bosjes kunnen dus
ook nadelig werken op de omgeving. Het veiligheidsgevoel krimpt, terwijl de
bosjes groeien.
Een mooi voorbeeld is Kleinpolderplein kanaalweg/Kleinpolderpad.
Hier zie je aan beide kanten van het Schie-Schiekanaal hoe het wel moet, EN hoe het niet moet. En beide zijde zijn op enkele details na, identiek. Identiek en toch beleef je aan de noordkant een unheimisch gevoel, terwijl je op de zuidkant er vrolijk doorheen loopt op fietst. Hoe dan?
Hier zie je aan beide kanten van het Schie-Schiekanaal hoe het wel moet, EN hoe het niet moet. En beide zijde zijn op enkele details na, identiek. Identiek en toch beleef je aan de noordkant een unheimisch gevoel, terwijl je op de zuidkant er vrolijk doorheen loopt op fietst. Hoe dan?
Noordkant:
Hoge bomen en dichte struiken ontnemen het zicht achter de pilaren van het viaduct met als gevolg dat hier veel troep, zooi en ander afval ligt wat achtergelaten wordt door zwervers en drugsgebruikers. Een absolute No-Go-Zone! Loop je verder, is alles potdicht begroeit tot over de stoepen met dichte hoge struiken en bomen wat het daglicht ontneemt. Een donkere ongure plek is geboren die veelvuldig wordt misbruikt. En dan te bedenken dat dit een drukke route voor fietsers en wandelaars is. Die kijken met een jaloerse blik naar de overkant, de zuidkant.
Hoge bomen en dichte struiken ontnemen het zicht achter de pilaren van het viaduct met als gevolg dat hier veel troep, zooi en ander afval ligt wat achtergelaten wordt door zwervers en drugsgebruikers. Een absolute No-Go-Zone! Loop je verder, is alles potdicht begroeit tot over de stoepen met dichte hoge struiken en bomen wat het daglicht ontneemt. Een donkere ongure plek is geboren die veelvuldig wordt misbruikt. En dan te bedenken dat dit een drukke route voor fietsers en wandelaars is. Die kijken met een jaloerse blik naar de overkant, de zuidkant.
Foto: Noordkant, bosjes, bosjes en nog eens bosjes vuil, afval en graffiti. |
Zuidkant:
Kleine lage struikpartijen die omringd worden door grasvelden en een enkele
boom. Tegels zijn ingeruild voor grasvelden zodat het daglicht overal goed bij
kan. Een open structuur met grasvelden en een wijds open en vriendelijke
aanblik. Geen zooi van zwervers of drugsgebruikers, minder graffiti en het straalt
meer netheid uit wat het veiligheidsgevoel bevordert. Compleet het tegenovergestelde
van de noordkant en praktisch het zelfde. Zo kan het dus ook.
Foto: Zuidkant. Groen, open, licht, en veel gras met weinig bosjes en toch mooi groen. Zo hoort het! |
Mijn advies aan de gemeente Rotterdam is dan ook om met het
budget van €12,5 miljoen euro uit het Actieplan Groen ook het deel van
Kleinpolderplein/kanaalweg aan te pakken. Kijk naar de zuidkant nabij de Roteb.
Neem dat als voorbeeld. Snoei alle struiken weg op een enkele struik en boom na
en zorg voor mooie grasvelden. Herstel de openbare verlichting waar nodig, haal
kinderkoppenstenen weg en zaai er gras. De graffiti is een onderdeel van de
stad, maar hoort hier niet thuis. Schoonmaken wat kan. Dit leid tot een mooie
open veilige hoofdroute waar het daglicht weer kan schijnen zonder de overlast
van vervuiling en een unheimisch gevoel en toch blijft het groen.
Groen groener groenst, op een veilige open en nette manier.
Wat ook weer terug te lezen is in de plannen van de gemeente Rotterdam:
Rotterdam gaat voor groen Actieplan. (zie link hieronder).
Ook in het Vroesenpark en in de Daltonlaan zijn bosjes die
op een onwenselijke manier misbruikt worden zoals bijvoorbeeld als openbaar
toilet of afwerkplek. Dat willen we niet hebben.
Wat we wel willen hebben is mooi veilig en wenselijk groen.
Mocht de gemeente Rotterdam dit niet zelf aanpakken, dan gaan we gebruik maken
van de mogelijkheden die de gemeente zelf bied: “.. het realiseren van een groeninitiatief
met subsidie van de gebiedscommissie, wijkraad of wijkcomité.”
Want zeg nou zelf: een mooie groene veilige wijk willen wij toch
allemaal?
Info gemeente Rotterdam: Groen
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/groenonderhoud/
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/beheeraanpak-openbaar-groen/
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/meer-groen-in-de-stad/Rotterdamgaatvoorgroen_Actieplan.pdf
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/groenonderhoud/
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/beheeraanpak-openbaar-groen/
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/meer-groen-in-de-stad/Rotterdamgaatvoorgroen_Actieplan.pdf