Frank Hensen — Geplaatst op 01-04-2015, 15:46
1 april, een leuke datum voor leuke grappen en grollen. Je ziet dan ook dat veel bedrijven hierop proberen in te springen. De marketing afdeling of het ingehuurde media bedrijf bedenken een leuke 1 april grap en zetten deze soms zonder na te denken in en hopen op leuke reacties. punt. Helaas tref je maar al te vaak grappen aan die een tegengestelde werking hebben. Zonde, maar ook vooral een gemiste kans. Een positieve reputatie bouw je op in een lange periode, terwijl je binnen een paar tellen, die reputatie teniet kan doen. Door simpelweg een verkeerde of misplaatste grap, hoe goed bedoeld deze ook was. Weg reputatie. Moet je dan wel meedoen met de april gekte? Of kan je deze als bedrijf ook overslaan?
Zelf zeg ik altijd; bij twijfel niet doen! Twijfel je aan een grap, doe het niet. Twijfel je aan een reactie die je per email wilt versturen of via social media, niet doen. Een grap is niet van levensbelang. Je handel wordt er niet ineens beter door. Het kan, als het een positieve grap is, wel handel opleveren, maar dit zie je zelden. Niet ieder bedrijf onderzoekt de ROI van een grap of het effect daarna. Meten is weten. Dan pas weet je wat je grap heeft opgeleverd. Keiharde euro’s of extra klanten of wat de meeste grappenmakers voor doel hebben, is meer traffic. En traffic kan ook oplopen bij de meest slechte grappen. Maar zijn dat ook de bezoekers die je wilt hebben? Is dat je doelgroep? Kan je daar hot-leads uithalen? Een grap op 1 april is niet alleen maar even een grappig iets plaatsen of doen. Het is een deel van de marketing, en achter iedere marketingactie zit een marketing strategie.
Is er ruimte voor grappen en grollen in de strategie, dan kan je zeer zeker op de 1 april datum inspelen. Waarom zou je dat niet doen? Om wat hierboven geschreven staat? Hou dat in je achterhoofd en ga al ver voor april met elkaar brainstormen over wat mogelijk is binnen de grenzen van het bedrijf. Zoek ook eens de grenzen op, en durf ook buiten de grenzen te denken. Samen kan je dan tot ludieke acties komen, met een onderliggende doel. Meer Sales, meer Traffic, meer Leads, meer naamsbekendheid of om je eigen klantenbestand een oppepper te geven. Maar onthoud altijd: Als je het doet, doe het dan goed. Denk goed na, in een team, en werk het uit tot een 1-april-concept-strategie. Hou het luchtig, hou het positief, en binnen de kaders van je bedrijfsvoering of producten. En wil je zeker weten dat het gaat slagen, hou het dan ook geloofwaardig (voor zover mogelijk).
Ieder jaar ben ik weer benieuwd naar wat 1 april ons oplevert. Ons, het publiek, aan grappen en grollen. Maar vooral wat mis is gegaan. Welk bedrijf slaat dit jaar de plank ongelooflijk mis. Welke grap hebben ze uitgevoerd en waarom? Wat was het doel van die grap en waarom is het eigenlijk mis gegaan, en waar is dat dan mis gegaan. Dat zijn voor mij de cases waar je wat aan hebt. En natuurlijk de geslaagde grappen. Evenredig aan de mislukte, terwijl je daar juist van kan leren. Vandaag hou ik het allemaal in de gaten, en ben benieuwd wie de winnaar is en vooral wie de verliezer is.
Dat maakt 1 april interessant.
—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.