Frank Hensen — Geplaatst op 02-04-2015, 15:47
Voor ik begin over WhatsApp, even een kleine terugblik op gisteren. De dag van 1 april en de grappen die verspreid werden. Op internet vloog de ene naar de andere om je oren, maar ook in de krant en op TV. Zo lijkt 1 april wel een media spektakel. Maar er waren ook grappen uitgehaald, voor de lol, en niet via Internet, maar op kantoor of zoals in Vries, op een basisschool. De terror Oehoe zou daar rondvliegen en iedereen was geadviseerd om met een paraplu op school te komen. Een prachtig gezicht al die kleine mensjes met een kleurige paraplu. Geslaagd! En er waren natuurlijk weer minder geslaagde grappen. Winnar daarvan is denk ik toch wel de grap van Groupon. De Green Wave Device, waarmee je stoplichten op groen kan zetten, om zo sneller door te stromen naar je bestemming. Hoogst ongeloofwaardig want het zou werkelijk een bende op weg worden. Chaos. En zo waren er nog honderden zo niet duizenden andere grappen. Te veel om ze hier allemaal op te noemen. Google maar eens op geslaagde of minder geslaagde grappen. Soms ronduit hilarisch. Dat was 1 april.
Dan een ander bericht wat mij opviel vanmorgen in de krant;
——————Sollicitatie per WhatsApp is hot.Werkgever krijgt dankzij filmpje direct indruk van de kandidaat.
Nederlands grootste uitzender van ‘jong talent’, YoungCapital, heeft iets nieuws bedacht: solliciteren via Whatsapp. De tijd dat iemand uren zat te zwoegen op een sollicitatiebrief, lijkt passé. ‘De eerste indruk wordt steeds belangrijker.’
Vacatures zijn tegenwoordig niet meer in de krant, maar online te vinden. En solliciteren doe je allang niet meer via een handgeschreven sollicitatiebrief. Nee, óók dat gaat online.
Nog even en dan doen we dat ook niet meer. Nu al zijn er bedrijven en uitzenders die de mogelijkheid bieden om videosollicitatie te doen. YoungCapital, een uitzender voor jongeren, gaat zelfs nog een stapje verder: een videosollicitatie via de berichtendienst Whatsapp.
Hoe werkt het?
Bij sommige vacatures staat een 06-nummer. De sollicitant kan via Whatsapp met zijn telefoon een video opnemen en die direct naar de recruiter appen. Volgens Sonja Hartgring van YoungCapital is het grote voordeel dat iemand zo veel beter zijn kwaliteiten kan laten zien. Zoals z’n overtuigingskracht of een klantvriendelijke uitstraling. ,,Je kunt het wel opschrijven, maar het is anders als je het laat zien.”
Het middel wordt vooralsnog alleen ingezet voor vacatures waar klantcontact een grote rol speelt, zoals in de verkoop, op de klantenservice of in de logistiek. Maar op termijn zou dat voor veel meer vacatures kunnen zijn. Volgens Hartgring maakt dit het solliciteren een stuk sneller, laagdrempelig én leuker. En is het voor recruiters fijn om meteen iemand ‘te zien’.—————-
Natuurlijk is het solliciteerklimaat aan veranderingen onderhevig. Als we even een paar jaar terug de tijd in gaan, laten we zeggen, bijna 20 jaar, toen alles nog compleet anders was op de arbeidsmarkt.
Die tijd, voor de internet bubbel, was het zelfs zo erg gesteld met werkgevers dat ze in de showroom een gesprek hielden. Lopend of met het openbaar vervoer ging je op sollicitatie gesprek bij een autodealer. Daar aangekomen in de showroom, kon je direct aangenomen worden in het eerste gesprek. En wat volgde is heden ten dagen ondenkbaar. Je nieuwe leaseauto stond klaar in de showroom met laptop en een ultramoderne hippe Nokia. Lopend naar huis hoefde niet meer. Je reed naar huis in je nieuwe leaseauto met GSM, zo trost als een pauw en direct een dik loon met bonussen waar de top van de ANB Amro jaloers op zouden zijn geweest. Totdat de bubbel barste. Einde.
En nu is het klimaat 180 graden omgedraaid. De werkgevers hebben de keus uit meer dan 600.000 werkzoekende die gisteren al aan het werk willen gaan. Hoog opgeleide personen solliciteren op starters banen, om maar ergens aan het werk te geraken. Een ultra luxe positie voor werkgevers. Niet iemand aannemen om maar de vacature te vullen, maar uit de tientallen zo niet honderden kandidaten de juiste persoon te filteren op soms de meest absurde competenties. En daar sta je dan, als sollicitant. Aan de andere kant. Hoe kom je dan wel in aanmerking voor een gesprek. Hoe val je op met je normale doch perfecte competenties? Solliciteren via Twitter, een gratis werkdag voucher uitgeven, een eigen youtube kanaal opzetten, een pakketpost versturen, een brutale brief? Allemaal voorbeelden die de afgelopen paar maanden de revue passeerden in het nieuws. En nu dit bericht. De macht van de bedrijven zijn doorgeslagen naar een kant waar de sollicitant weinig tot geen invloed meer op heeft. Hoe anders was dat voor de eerste Internet bubbel. Het valt bijna niet te rijmen met elkaar. Wat is de volgende stap? Ik ben reuze benieuwd hoe deze ontwikkeling doorzet. Wordt dit een volwassen methode? Of komen we weer nieuwe manieren? Ik ben zeer benieuwd. Wellicht tot ziens via WhatsApp of in een showroom van een autodealer.
—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.
Voor ik begin over WhatsApp, even een kleine terugblik op gisteren. De dag van 1 april en de grappen die verspreid werden. Op internet vloog de ene naar de andere om je oren, maar ook in de krant en op TV. Zo lijkt 1 april wel een media spektakel. Maar er waren ook grappen uitgehaald, voor de lol, en niet via Internet, maar op kantoor of zoals in Vries, op een basisschool. De terror Oehoe zou daar rondvliegen en iedereen was geadviseerd om met een paraplu op school te komen. Een prachtig gezicht al die kleine mensjes met een kleurige paraplu. Geslaagd! En er waren natuurlijk weer minder geslaagde grappen. Winnar daarvan is denk ik toch wel de grap van Groupon. De Green Wave Device, waarmee je stoplichten op groen kan zetten, om zo sneller door te stromen naar je bestemming. Hoogst ongeloofwaardig want het zou werkelijk een bende op weg worden. Chaos. En zo waren er nog honderden zo niet duizenden andere grappen. Te veel om ze hier allemaal op te noemen. Google maar eens op geslaagde of minder geslaagde grappen. Soms ronduit hilarisch. Dat was 1 april.
Dan een ander bericht wat mij opviel vanmorgen in de krant;
——————Sollicitatie per WhatsApp is hot.Werkgever krijgt dankzij filmpje direct indruk van de kandidaat.
Nederlands grootste uitzender van ‘jong talent’, YoungCapital, heeft iets nieuws bedacht: solliciteren via Whatsapp. De tijd dat iemand uren zat te zwoegen op een sollicitatiebrief, lijkt passé. ‘De eerste indruk wordt steeds belangrijker.’
Vacatures zijn tegenwoordig niet meer in de krant, maar online te vinden. En solliciteren doe je allang niet meer via een handgeschreven sollicitatiebrief. Nee, óók dat gaat online.
Nog even en dan doen we dat ook niet meer. Nu al zijn er bedrijven en uitzenders die de mogelijkheid bieden om videosollicitatie te doen. YoungCapital, een uitzender voor jongeren, gaat zelfs nog een stapje verder: een videosollicitatie via de berichtendienst Whatsapp.
Hoe werkt het?
Bij sommige vacatures staat een 06-nummer. De sollicitant kan via Whatsapp met zijn telefoon een video opnemen en die direct naar de recruiter appen. Volgens Sonja Hartgring van YoungCapital is het grote voordeel dat iemand zo veel beter zijn kwaliteiten kan laten zien. Zoals z’n overtuigingskracht of een klantvriendelijke uitstraling. ,,Je kunt het wel opschrijven, maar het is anders als je het laat zien.”
Het middel wordt vooralsnog alleen ingezet voor vacatures waar klantcontact een grote rol speelt, zoals in de verkoop, op de klantenservice of in de logistiek. Maar op termijn zou dat voor veel meer vacatures kunnen zijn. Volgens Hartgring maakt dit het solliciteren een stuk sneller, laagdrempelig én leuker. En is het voor recruiters fijn om meteen iemand ‘te zien’.—————-
Natuurlijk is het solliciteerklimaat aan veranderingen onderhevig. Als we even een paar jaar terug de tijd in gaan, laten we zeggen, bijna 20 jaar, toen alles nog compleet anders was op de arbeidsmarkt.
Die tijd, voor de internet bubbel, was het zelfs zo erg gesteld met werkgevers dat ze in de showroom een gesprek hielden. Lopend of met het openbaar vervoer ging je op sollicitatie gesprek bij een autodealer. Daar aangekomen in de showroom, kon je direct aangenomen worden in het eerste gesprek. En wat volgde is heden ten dagen ondenkbaar. Je nieuwe leaseauto stond klaar in de showroom met laptop en een ultramoderne hippe Nokia. Lopend naar huis hoefde niet meer. Je reed naar huis in je nieuwe leaseauto met GSM, zo trost als een pauw en direct een dik loon met bonussen waar de top van de ANB Amro jaloers op zouden zijn geweest. Totdat de bubbel barste. Einde.
En nu is het klimaat 180 graden omgedraaid. De werkgevers hebben de keus uit meer dan 600.000 werkzoekende die gisteren al aan het werk willen gaan. Hoog opgeleide personen solliciteren op starters banen, om maar ergens aan het werk te geraken. Een ultra luxe positie voor werkgevers. Niet iemand aannemen om maar de vacature te vullen, maar uit de tientallen zo niet honderden kandidaten de juiste persoon te filteren op soms de meest absurde competenties. En daar sta je dan, als sollicitant. Aan de andere kant. Hoe kom je dan wel in aanmerking voor een gesprek. Hoe val je op met je normale doch perfecte competenties? Solliciteren via Twitter, een gratis werkdag voucher uitgeven, een eigen youtube kanaal opzetten, een pakketpost versturen, een brutale brief? Allemaal voorbeelden die de afgelopen paar maanden de revue passeerden in het nieuws. En nu dit bericht. De macht van de bedrijven zijn doorgeslagen naar een kant waar de sollicitant weinig tot geen invloed meer op heeft. Hoe anders was dat voor de eerste Internet bubbel. Het valt bijna niet te rijmen met elkaar. Wat is de volgende stap? Ik ben reuze benieuwd hoe deze ontwikkeling doorzet. Wordt dit een volwassen methode? Of komen we weer nieuwe manieren? Ik ben zeer benieuwd. Wellicht tot ziens via WhatsApp of in een showroom van een autodealer.
—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.
Virusvrij. www.avast.com |