'Rotterdam is stad met meest vervuilde lucht'

0

Inmiddels meer dan een jaar heeft #Rotterdam een #milieuzone. En weer voert de havenstad een lijstje aan. Een dubieus lijstje. Dit keer met - hoe verbazingwekkend - met de meest vervuilde lucht. In mijn vorige artikel schreef ik al dat dit niet zo heel erg verwonderlijk is, maar meer een logisch vervolg van onder andere de groeiende economie en de groeiende industrie. Met het weren van een paar klassiekers en campers ga je de stad niet redden. Maar toch wil de Wethouder zijn koers blijven varen, ondanks alle kritieken van Links tot Rechts en zelfs van zijn eigen partij D66. Hoe eigenwijs kan je zijn of hoe belangrijk is de coalitie voor je. De beste (bestuurs)lui staan aan wal! Zelfs vandaag schitterde Pex Langenberg weer in de krant met zijn rode sjaal. De bewoners van de 'S Gravendijkwijl zijn verenigd in "Adem in Rotterdam". Adriaan Korthuis voert al jaren actie tegen tal van plannen en ideeën om van 'het riool van Rotterdam' weer een normale leefomgeving te maken. Zo strijden ze samen met Stichting Rotterdamse Klassiekers, tegen de Milieuzone. Dit stond vanmorgen in de krant: De wethouder herkent zich niet in het beeld dat Adem in Rotterdam schept. En ziet meer een oplossing in de bouw van een derde stadsbrug. Toen ik dat las, dacht ik even WTF? De industrie kan gerust zijn gang gaan, de schepen blijven komen en gaan, de economie groeit en groeit en de verkeersdrukte in en om Rotterdam nemen alsmaar toe. En dan wil de wethouder een derde brug? Dat is dweilen met de kraan open, en staat letterlijk haaks op zijn eigen beleid. Althans, de wethouder heeft parkeren in het centrum ook als speerpunt opgevoerd. Goedkoop parkeren in de gemeentelijke parkeergarages, in het centrum. Op deze manier lok je alsnog de automobilist naar het centrum, ipv een P+R langs de ring. Zoals ik al zei in het vorige item, begin met een compleet nieuw verkeerscirculatieplan. Ontmoedig forenzen om 'door' de stad te rijden en al helemaal om gebruik te maken van nog meer mogelijkheden zoals een derde stadsbrug. Dit ‘lokt’ nog meer auto’s de stad IN, ipv de stad uit. Stop de 60 miljoen voor de Coolsingel in dat nieuwe verkeerscirculatieplan, en knap straten en pleinen op voor de bewoners, de bewoners van Rotterdam, en niet voor de passanten, forenzen of toeristen. Geef Rotterdam op deze manier weer terug aan de Rotterdammer en ga niet nog meer voorzieningen treffen zodat mensen van buiten Rotterdam, maar al te graag dwars door Rotterdam gaan rijden. Hiermee los je het probleem niet op. Minder verkeer, feit! Minder scheepvaart, feit! Minder industrie, feit! Echter zal dit niet uitgevoerd gaan en kunnen worden. Economisch onverantwoord zullen ze zeggen. En het weren van een paar Klassiekers gaat echt niet werken. Zelfs niet met een paar extra vrachtwagens. Wil Rotterdam schonere lucht? Dan moet 50% van het totale verkeer (bus, auto, Roteb, RET, toeristen etc etc) geweerd gaan worden. Vijftig procent van al het verkeer! En dan de scheepvaart en de industrie zal flink in gesneden moeten worden. Dat gaat never niet nooit gebeuren. Maar stel, je hebt een glazenbol van Madam Toekomst, en je mag daar in kijken. En die 50% van het verkeer en ongeveer 40% van de rest. Zijn wij daar dan mee geholpen? Helaas. Dit bewijst maar weer dat berekeningen louter alleen mooie berekeningen zijn op modellen van DCMR, TNO, RIVM etc. De invloed van het buitenland, randsteden is enorm. Alleen Rotterdam ga je ook daar niet mee helpen. Fijnstof, roet, CO2, NOx en wat al niet meer, houd zich niet aan grenzen, landsgrenzen of beleidsmaatregelen. Dat waait met de wind mee, zoals zand uit de Sahara maar al te vaak op onze auto’s terug te vinden is. Zover kan uitstoot ook komen, en verder. We leven op 1 planeet. Alleen goed Nederlands en Europees beleid zal dit – tussen aanhalingstekens – “misschien” gaan verminderen. Als wij allemaal, burgers Nederland, van Europa, van planeet Aarde, daaraan meewerken, zal de lucht, heel misschien een stukje bij stukje beter worden. Tot die tijd zal Rotterdam dit lijstje van steden met de meeste luchtverontreiniging in Nederland, aan blijven voeren. Sterker Door Strijd! #MZnee Link AD: 'Rotterdam is stad met meest vervuilde lucht' http://www.ad.nl/dossier-rotterdam/rotterdam-gemeente-met-meest-vervuilde-lucht~a2f9358c/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)