Geen titel

0

Het staat op Facebook

Het staat op Facebook, dus het is waar. De waarheid van berichten, de naïviteit of is het de goedgelovigheid van de mensen beïnvloeden met nieuwsberichten op Facebook om zo een alternatieve waarheid te verspreiden met verschillende doelen? Waarom geloven zoveel mensen berichten op de Social Media kanalen zoals Facebook of Twitter die niet kloppen? Bijvoorbeeld het complot denken over 5G in het licht van de Pandemie. Hoe dit kan? Als de informatie niet compleet is, ontstaat ruimte voor alternatieven.  De alternatieve waarheid wordt waar.


De Covid-19 pandemie waarbij iedereen die gevaccineerd wordt, 5G nanobots geïnjecteerd krijgt is slechts één van de vele honderden zo niet duizenden berichten die verspreid worden op de social media kanalen. Mensen geloven dit. “we worden bestuurd, door een schaduw regering, een geheime regering”. Dit zei een 5G-activist in het VPRO programma Outsiders. Tim de presentator ontmoette een 5G-activist die niet gelooft dat Covid19 bestaat en overtuigt is dat alles geregisseerd is. Ook onze Premier Mark Rutte wordt volgens de activist aangestuurd en alles is gescript. Pardon?

Met grote verbazing hebben kijkers de bewuste aflevering bekeken. Op Facebook maar ook op Twitter barste de discussie los. Een discussie met aan de ene kant van het spectrum: Dit is echt waar! Kom in actie! En aan de andere kant van het spectrum: Serieus? Die man is knettergek. Maar ook de vraag; hoe kan zo’n man, opgeleid en geleerd, toch zo denken? Waar ging het mis?  

De polarisatie in de discussie over of het wel of niet waar is, wordt steeds groter en heftiger. Maar ook de groep die voorheen het nieuws via de officiële kanalen tot zich nam, keren zich tegen de ‘gevestigde orde’ zoals de NOS, RTL maar ook tegen de kranten en de buitenlandse media kanalen. Nieuwe generaties en oude generaties pakken hun mobiel en kijken op de snelle open toegankelijke social media kanalen wat het nieuws op dat moment van de dag is. Nieuws dat iedereen erop kan zetten. Men leest het zonder het te controleren of te verifiëren. En iedereen die het wil, kan het delen. Ongewenste content. De olievlek met “Fake News” spreidt zich uit. Geen grenzen, geen controle en zelfs geen namen. Ze slikken het voor zoete koek. Nepnieuws, Spam, Wraakporno, Propaganda zijn enkele vormen van ongewenste content wat veel gedeeld en geliked wordt.

 UPDATE 1 (20-10-2020) 
Lubach veegt de vloer aan met complotdenkers en wordt met lof overladen
Normaliter worden er in een aflevering van Zondag met Lubach meerdere onderwerpen behandeld. Dat was deze keer anders. Na een kort stukje over Grapperhaus trok Arjen Lubach ten strijde tegen de opkomst van alle complotdenkers in Nederland. De host van de satirische nieuwsshow wijde ongeveer de hele aflevering aan dit onderwerp, was messcherp en legt uit waar het allemaal misgaat.

https://www.manners.nl/zondag-met-lubach-complotdenkers/


Trollen die grappen en grollen
Twitter wordt vaak ‘het open riool van de Social Media’ genoemd. Iedereen kan een account aanmaken met iedere naam die men kan bedenken. Men waant zich anoniem. Ook op Facebook en andere socials waant men zich onaantastbaar en vloeken en schelden ze erop los. Een ideale brandhaard voor de “trollen” om te grappen en te grollen. Men slikt de nieuwsberichten, hoe bizar soms ook, voor zoete koek. Clickbaits (voor reclame, spam en addware) ook wel genoemd. ‘moeder speelt op de piano voor haar kinderen, zie wat voor ongelooflijks er daarna gebeurt’. Of ‘Twee celebrities op de vuist, lees hier waarover ze vochten’. Onlangs heeft Facebook 583.000.000 nep-accounts verwijderd. 583 miljoen nep-accounts!

Het gevaar zit in de oncontroleerbaarheid van het medium. De Tech bedrijven bepalen zelf wel wat hun regels zijn. Zo heeft Facebook onlangs bepaalt dat Zwarte Piet niet meer gewenst is op Facebook.  Je kan daar van alles van vinden. Facebook bepaald. Ben je het niet eens met Facebook? Dan ga je toch weg naar een ander medium?! Alleen is dat een stap te ver. We zijn verslaafd geraakt aan informatie, nieuws en nepnieuws, kattenfilmpjes, wat je buurman en buurvrouw eten, hoe mooi het weer in Frankrijk is in de groep vakantievierders. En wat te bedenken van de spelletjes? Dat geef je toch niet op? En daar spelen de trollen en bedrijven slim op in.

Facebook maakt gebruik van zowel kunstmatige intelligentie als meldingen van gebruikers om ongewenste content tegen te gaan. Vervolgens besluiten moderatoren wat wel en niet verwijderd wordt. De documentaire "The Cleaners" gaat over die personen die alles, maar dan ook werkelijk alles zien en slechts beperkte begeleiding krijgen. Een ongezonde en omstreden manier van moderaten. Ook dit moet anders.



Social Media 3.0
In de begindagen van het world wide web was er niet veel geregeld. Alles kon en alles mocht zo leek het. Langzaam kwamen regels. Langzaam werden nettiquette opgesteld. Langzaam werd ‘internet’ geregeld en deels gereguleerd naar een internet zoals we dat vandaag de dag kennen. De grootmachten (o.a. Google, Facebook, Microsoft, Apple e.d.) maken de diensten uit en bepalen in grote lijnen hoe internet werkt. De gebruikers zijn verworven tot de werkmieren van de tech-giganten. Verslaafd aan de zoetheid van informatie en vrijheid. En iedere verslaafde is hulpbehoevend. De tech-bedrijven voeden de mensen met de juiste middelen. Spelen slim in, op het verzamelen van data. De kleinere bedrijven, lobby companies, trol-fabrieken, politieke partijen en andere belanghebbende in de wereld van data, geld, macht en politiek spelen het spel met jou. En jij speelt vrolijk mee, veelal zonder het zelf te weten dat je meespeelt.

 De miljarden die er verdiend worden met data is groter dan ik kan achterhalen. Een kleine zijsprong: ook een fietsverhuurbedrijf die overal in steden fietsen neerzet en die je met hun app kan huren, is in feite een tech bedrijf die handelt in data (verkregen door de app, die van alles doorstuurt aan (privé)gegevens). Maar ook een Google of een Facebook is data, core business. Een van de bekendste data bedrijven was, voltooid verleden tijd; Cambridge Analytica. In 2014 kreeg het databedrijf informatie over ongeveer 87 miljoen gebruikers in handen, zonder dat de gebruikers daar toestemming voor hadden gegeven. Afkomstig onder andere van Facebook. Trump is nu president. Oeps!

Hoe kunnen wij dan de slag maken van Social Media 2.0 naar Social Media 3.0? Geen tech-bedrijf die geverifieerde accounts wil, gekoppeld aan bijvoorbeeld je BSN nummer. Hell No! Maar een alternatief bedenken is ook lastig. Regeringen kunnen druk uitoefenen op de tech-bedrijven. Lobbyisten kunnen wijzigingen beïnvloeden, maar grote veranderingen op social media zie ik niet snel gebeuren. Te lucratief. De macht is te groot en wij zijn te verslaafd geraakt.

Ik vrees dat de tijd van nepnieuws en trollen nog wel even blijft bestaan op de social media’s.
“Wat op facebook staat, is waar” blijven we nog wel even horen helaas.
Totdat iemand opstaat, met een oplossing……



Update 2: 20-10-2020
https://www.trouw.nl/nieuws/complotten-kiezers-van-fvd-pvv-en-50plus-zweren-erbij~b2138a0d/

Complotten? Kiezers van FvD, PVV en 50Plus zweren erbij

Kiezers van populistische partijen zijn beduidend vatbaarder voor samenzweringstheorieën dan die van PvdA, GroenLinks en D66.

Onder kiezers van de PVV, Forum voor Democratie en 50Plus is het geloof in complottheorieën het grootst. Hoger opgeleiden geloven gemiddeld minder in samenzweringen, maar een hoogopgeleide FvD’er nog altijd meer dan een laagopgeleide D66’er. Lees verder op Trouw.nl



Bronnen:
https://www.ad.nl/binnenland/complotdenken-over-5g-en-de-pandemie-hoe-een-twitterstorm-zendmasten-kan-vellen~ae8c19ed/
https://www.vpro.nl/programmas/de-outsiders.html
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/22/het-complot-dat-ben-ik-a4000519
https://www.parool.nl/ps/coronasceptisch-of-complotdenker-waar-ligt-de-grens~b3152915/
https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/liefde-leven/artikel/5170493/zo-ga-je-om-met-complotdenkers-je-omgeving-neem-de-ander
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2020/waar-eindigt-kritisch-denken-en-begint-de-complottheorie~v389798/
https://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/de-4-soorten-internet-trollen
https://www.marketingtribune.nl/content/weblog/2015/06/wat-is-clickbait/index.xml
https://nos.nl/artikel/2232125-het-kat-en-muisspel-tussen-facebook-trollen-en-spammers-in-cijfers.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Analytica
https://nos.nl/artikel/2255452-facebook-accepteert-advertenties-met-nepnieuws-voor-verkiezingsdag.html

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)