Rotterdam Stadstransitie |
--
(16-03-2018 – Stichting Rotterdamse Klassiekers) De
Maas stroomt door Rotterdam. De haven stond ooit centraal in de stad en trekt
langzaam weg richting zee. Die vrijkomende ruimte wordt ingenomen door
kantoren, woningen, winkels en diverse andere locatievoorzieningen. Rotterdam
wordt daardoor voller en drukker. Met als gevolg dat de stad in de huidige
vorm, opgebouwd na de tweede wereldoorlog, anders gebruikt wordt dan waarvoor
de stad toen ontworpen is. De hoeveelheid verkeer is enorm toegenomen, wat de
stad minder aantrekkelijk maakt. De luchtkwaliteit is daarbij een van de
aspecten.
Auto's, gebouwen, toeristen, evenementen, huizen, winkels,
cafés, kantoren, het is er allemaal. Rotterdam is een stad in beweging. Een
stad die groeit en volwassen wordt. Een stad die in beweging is, en dus niet
stilstaat. Bij de wederopbouw na de 2e wereldoorlog is de stad ingericht naar
de maatstaven van toen. Dat wil zeggen: met een belangrijke plaats voor de
auto. Aan de infrastructuur is dat nog altijd goed te zien. Toen een moderne
vooruitstrevende stad. Nu een moderne stad qua architectuur maar nog altijd met
de infrastructuur en het gedachten goed van toen. Maar dat gedachtegoed is
langzamerhand achterhaald geraakt.
We zien brede straten, grote verkeerspleinen, stadssnelwegen
die werken als transit-, of doorgangsroute en stads-parkeergarages midden in
het hart van het centrum. Maar de Rotterdammer zelf verkiest meer en meer de
fiets of het OV boven zijn of haar eigen auto. De bewoners veranderen en het
gebruik van de stad veranderd. Snel!
Rotterdam Stadstransitie visie 2018-2028.
De visie is een schetsontwerp dat vorm geeft aan dit veranderende gebruik van de stad en het veranderende gebruik van de mobiliteit. Dat vraagt een inspanning van veel betrokkenen over meerdere collegeperiodes. Op deze manier is het mogelijk om doelstellingen te halen waar de Rotterdammer baat bij heeft: schonere lucht en een plezierige, leefbare stad voor iedereen, ingericht en aangepast aan de komende “moderne“ tijd. Rotterdam 2028 en verder....
Bron: http://milieuzonerotterdam.nl/nieuws/20180316/visie-rotterdam-transitie.htm
Bron: https://issuu.com/frankhensen/docs/rotterdam-stadstransitie-visie2018-
De visie is een schetsontwerp dat vorm geeft aan dit veranderende gebruik van de stad en het veranderende gebruik van de mobiliteit. Dat vraagt een inspanning van veel betrokkenen over meerdere collegeperiodes. Op deze manier is het mogelijk om doelstellingen te halen waar de Rotterdammer baat bij heeft: schonere lucht en een plezierige, leefbare stad voor iedereen, ingericht en aangepast aan de komende “moderne“ tijd. Rotterdam 2028 en verder....
Bron: http://milieuzonerotterdam.nl/nieuws/20180316/visie-rotterdam-transitie.htm
Bron: https://issuu.com/frankhensen/docs/rotterdam-stadstransitie-visie2018-
PDF: http://milieuzonerotterdam.nl/nieuws/20180316/Rotterdam-stadstransitie-visie2018-2028fh-dis.pdf
--
Terug naar 2019 en dan zien we dat in een jaar veel kan
veranderen. De milieuzone in Rotterdam houd op te bestaan in zijn huidige vorm.
Benzine en Diesel is weer welkom.
https://www.ad.nl/auto/oude-diesels-volgend-jaar-weer-welkom-in-rotterdam~a7a8b1d1/
De deelfietsen, deelscooters, deelauto’s en straks ook de deelsteps bepalen grotendeels het beeld in Rotterdam. Niet dat iedereen daar even blij mee is, maar geeft wel duidelijk weer dat de stad continu veranderd. Niet alle veranderingen zijn zichtbaar en ook niet alle veranderingen zijn verbeteringen.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/189526/Rotterdam-staat-maximaal-duizend-elektrische-deelsteps-toe
https://www.ad.nl/auto/oude-diesels-volgend-jaar-weer-welkom-in-rotterdam~a7a8b1d1/
De deelfietsen, deelscooters, deelauto’s en straks ook de deelsteps bepalen grotendeels het beeld in Rotterdam. Niet dat iedereen daar even blij mee is, maar geeft wel duidelijk weer dat de stad continu veranderd. Niet alle veranderingen zijn zichtbaar en ook niet alle veranderingen zijn verbeteringen.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/189526/Rotterdam-staat-maximaal-duizend-elektrische-deelsteps-toe
Toch zet Rotterdam in op een transitie. Al zijn het
babystapjes, de verandering is ingang gezet. Toch mis ik de lef, de ballen, die
Rotterdam vroeger had in nieuw beleid. Het buzz-woord: “Pilot” wat vroeger veel
werd gebruikt bij nieuwe maatregelen, ontbreekt vandaag de dag geregeld. Spelen
op save komt eerder dan de aloude Rotterdamse ‘mouwen opstropen’ en gewoon
proberen. Lukt het niet? Bijschaven of wat anders verzinnen. Geen
pleisterbeleid wat nu gebezigd wordt.
Een voorbeeld is de P+R. De gemeente Rotterdam wil een einde
maken aan ‘het oneigenlijke gebruik’ van de P+R Meijersplein. Dit door middel
van een doelgroepensysteem. Is dit bijschaven of een pleister?
https://www.ad.nl/rotterdam/gratis-auto-stallen-op-meijersplein-tijdens-de-vakantie-dat-kan-binnenkort-niet-meer~a9873b91/
https://www.ad.nl/rotterdam/gratis-auto-stallen-op-meijersplein-tijdens-de-vakantie-dat-kan-binnenkort-niet-meer~a9873b91/
Je kan stellen dat mensen de P+R parkeerplekken weten te
vinden. Er dankbaar gebruik van maken en dat is in lijn met de doelstellingen
van de Gemeente Rotterdam. Minder auto’s in de stad. Echter, staat dat weer
haaks op het beleid om de gemeentelijke parkeergarages, in het centrum, met
actie tarieven voller te krijgen. Meer auto’s in de stad! Moeten we nu de auto
buiten de stad, of juist, in de stad parkeren? Verwarrend dit. Oorzaak en
gevolg van het pleisterbeleid?
Als met zoveel facetten van het leven, beslissen we veelal met
de portemonnee. Dat wat goedkoper is, gaan we doen. Dus niet voor heel veel
geld op Zestienhoven parkeren, maar gratis op een P+R. In de visie wordt kort uitgelegd,
dat wanneer je problemen, uitdagingen en bewegingen gaat koppelen, dat je de oplossing
soms in een andere hoek kan vinden. Geen pleisterbeleid maar breder denken over
een hele stad die in beweging is en die continu veranderd. En niet puur sec naar de
problemen kijken en daar een oplossing voor vinden al dan niet met een pleister.
Een visie, een idee, realistisch en onrealistisch. Duur en
onbetaalbaar maar soms ook spotgoedkoop. Koppel de ideeën, de problemen, de uitdagingen,
de dromen en wensen aan elkaar en laat je verbazen wat er uitkomt als antwoord,
als oplossing. Of als ‘pilot’.