Rotterdam Stadstransitie

FH. Rotterdam 11-12-2019. In 2018 schreef ik voor Stichting Rotterdamse Klassiekers, een visie met het doel om de stad beter, mooier en schoner te maken, zonder maatregelen als de vermaledijde milieuzone. Niet in termen van verbieden maar juist in termen van stimuleren en faciliteren. Positief in plaats van Negatief. Een algemene visie in beknopte vorm, over alle facetten die een stad rijk is of kan zijn.  De Rotterdamse Stadstransitie visie 2018-2028.

Rotterdam Stadstransitie

--
(16-03-2018 – Stichting Rotterdamse Klassiekers) De Maas stroomt door Rotterdam. De haven stond ooit centraal in de stad en trekt langzaam weg richting zee. Die vrijkomende ruimte wordt ingenomen door kantoren, woningen, winkels en diverse andere locatievoorzieningen. Rotterdam wordt daardoor voller en drukker. Met als gevolg dat de stad in de huidige vorm, opgebouwd na de tweede wereldoorlog, anders gebruikt wordt dan waarvoor de stad toen ontworpen is. De hoeveelheid verkeer is enorm toegenomen, wat de stad minder aantrekkelijk maakt. De luchtkwaliteit is daarbij een van de aspecten.

Auto's, gebouwen, toeristen, evenementen, huizen, winkels, cafés, kantoren, het is er allemaal. Rotterdam is een stad in beweging. Een stad die groeit en volwassen wordt. Een stad die in beweging is, en dus niet stilstaat. Bij de wederopbouw na de 2e wereldoorlog is de stad ingericht naar de maatstaven van toen. Dat wil zeggen: met een belangrijke plaats voor de auto. Aan de infrastructuur is dat nog altijd goed te zien. Toen een moderne vooruitstrevende stad. Nu een moderne stad qua architectuur maar nog altijd met de infrastructuur en het gedachten goed van toen. Maar dat gedachtegoed is langzamerhand achterhaald geraakt.

We zien brede straten, grote verkeerspleinen, stadssnelwegen die werken als transit-, of doorgangsroute en stads-parkeergarages midden in het hart van het centrum. Maar de Rotterdammer zelf verkiest meer en meer de fiets of het OV boven zijn of haar eigen auto. De bewoners veranderen en het gebruik van de stad veranderd. Snel!

Rotterdam Stadstransitie visie 2018-2028.
De visie is een schetsontwerp dat vorm geeft aan dit veranderende gebruik van de stad en het veranderende gebruik van de mobiliteit. Dat vraagt een inspanning van veel betrokkenen over meerdere collegeperiodes. Op deze manier is het mogelijk om doelstellingen te halen waar de Rotterdammer baat bij heeft: schonere lucht en een plezierige, leefbare stad voor iedereen, ingericht en aangepast aan de komende “moderne“ tijd. Rotterdam 2028 en verder....
Bron: http://milieuzonerotterdam.nl/nieuws/20180316/visie-rotterdam-transitie.htm
Bron: https://issuu.com/frankhensen/docs/rotterdam-stadstransitie-visie2018-
--

Terug naar 2019 en dan zien we dat in een jaar veel kan veranderen. De milieuzone in Rotterdam houd op te bestaan in zijn huidige vorm. Benzine en Diesel is weer welkom.
https://www.ad.nl/auto/oude-diesels-volgend-jaar-weer-welkom-in-rotterdam~a7a8b1d1/

De deelfietsen, deelscooters, deelauto’s en straks ook de deelsteps bepalen grotendeels het beeld in Rotterdam. Niet dat iedereen daar even blij mee is, maar geeft wel duidelijk weer dat de stad continu veranderd. Niet alle veranderingen zijn zichtbaar en ook niet alle veranderingen zijn verbeteringen.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/189526/Rotterdam-staat-maximaal-duizend-elektrische-deelsteps-toe

Toch zet Rotterdam in op een transitie. Al zijn het babystapjes, de verandering is ingang gezet. Toch mis ik de lef, de ballen, die Rotterdam vroeger had in nieuw beleid. Het buzz-woord: “Pilot” wat vroeger veel werd gebruikt bij nieuwe maatregelen, ontbreekt vandaag de dag geregeld. Spelen op save komt eerder dan de aloude Rotterdamse ‘mouwen opstropen’ en gewoon proberen. Lukt het niet? Bijschaven of wat anders verzinnen. Geen pleisterbeleid wat nu gebezigd wordt.
Een voorbeeld is de P+R. De gemeente Rotterdam wil een einde maken aan ‘het oneigenlijke gebruik’ van de P+R Meijersplein. Dit door middel van een doelgroepensysteem. Is dit bijschaven of een pleister?
https://www.ad.nl/rotterdam/gratis-auto-stallen-op-meijersplein-tijdens-de-vakantie-dat-kan-binnenkort-niet-meer~a9873b91/

Je kan stellen dat mensen de P+R parkeerplekken weten te vinden. Er dankbaar gebruik van maken en dat is in lijn met de doelstellingen van de Gemeente Rotterdam. Minder auto’s in de stad. Echter, staat dat weer haaks op het beleid om de gemeentelijke parkeergarages, in het centrum, met actie tarieven voller te krijgen. Meer auto’s in de stad! Moeten we nu de auto buiten de stad, of juist, in de stad parkeren? Verwarrend dit. Oorzaak en gevolg van het pleisterbeleid?

Als met zoveel facetten van het leven, beslissen we veelal met de portemonnee. Dat wat goedkoper is, gaan we doen. Dus niet voor heel veel geld op Zestienhoven parkeren, maar gratis op een P+R. In de visie wordt kort uitgelegd, dat wanneer je problemen, uitdagingen en bewegingen gaat koppelen, dat je de oplossing soms in een andere hoek kan vinden. Geen pleisterbeleid maar breder denken over een hele stad die in beweging is en die continu veranderd. En niet puur sec naar de problemen kijken en daar een oplossing voor vinden al dan niet met een pleister.

Een visie, een idee, realistisch en onrealistisch. Duur en onbetaalbaar maar soms ook spotgoedkoop. Koppel de ideeën, de problemen, de uitdagingen, de dromen en wensen aan elkaar en laat je verbazen wat er uitkomt als antwoord, als oplossing. Of als ‘pilot’.

Rotterdam Stadstransitie Rotterdam Stadstransitie Reviewed by Frank on 16:52 Rating: 5

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.