Frank Hensen — Geplaatst op 21-02-2015, 15:31
De week is weer voorbij. De afgelopen week, iedere dag, een blog gepubliceerd op mijn website. Daarna een bericht op verschillende Social Media kanalen gezet met een verwijzing naar mijn website www.frankhensen.nl. Naast de reacties op Social Media heb ik ook een aantal reacties gehad per e-mail. Een heerlijk medium blijft dat e-mail toch ook. En dan de prangende vraag: Wat heeft het bloggen gedaan op mijn website? Hiervoor hebben Google Analytics. Een van de meest gebruikte gratis analyse webtools. Een nadeel van deze gratis Google Analytics is dat je een paar bezoekers ‘kan’ missen in de statistieken. Onzichtbaar, maar geen enge geesten die over internet rond spoken. Nee, dit zijn de bezoekers die de JavaScript functionaliteit in hun browser hebben uitgeschakeld. Maar bijvoorbeeld ook bezoekers die adblock-extenties in hun browser hebben, kunnen een scheef beeld geven. Het resultaat hiervan is dat er gaten in de statistieken ontstaan waardoor er een vertekend beeld van de bezoekersstroom kan ontstaan. Is dat erg? Nee helemaal niet. Wil je alles meten, zijn er andere en betere tools beschikbaar. Ook van Google. Voor een helder beeld, zie Wikipedia over analytics op: http://en.wikipedia.org/wiki/Analytics
GA in de volksmond, geeft een prachtig beeld weer. Een beeld vertaald in harde cijfers maar ook in trends. De trend dat er meer bezoekers op je site komen door bijvoorbeeld een maffe foto van mijzelf in een winkelwagentje of een leuk artikel wat op LinkedIn is gepost en wordt gelezen waarop ze doorklikken naar mijn website. Een trend herkennen is dan ook geen sinecure. Evenals het doorgronden van de bezoekers. Als GA niet 100% accuraat is, waarom hechten wij er dan zoveel waarde aan? Ik denk dat we gek zijn op getallen, statistieken en trends. GA is nagenoeg accuraat en meer dan voldoende om te meten. Ik doe iets, en wat gebeurd er dan? Actie reactie. Maar wat is dan de reactie? Die reactie zien we op ons scherm. Zelfs in realtime modus. We duiken in alle grafieken en tabellen en geven hier een draai aan en vertalen dat in normaal Nederlands. Dat verwerken wij in onze documenten en kunnen dat door rapporteren. Fantastisch toch?
De reactie waar ik helemaal blij van wordt, zijn de echte reacties. De e-mails waar een opmerking in staat of de reacties op Social Media. Dat zijn direct zichtbare reacties. En ook die kunnen we meten, analyseren, in grafieken omtoveren en wederom rapporteren. Fantastisch toch?
Terug naar de prangende vraag die ik eerder stelde: Wat heeft het bloggen opgeleverd?
Concreet meer bezoekers op de website, meer volgers op twitter, veel views op LinkedIn en….. daar doen we het voor; Een afspraak bij een bedrijf in Rotterdam. En dan te bedenken dat de afspraak via via is verlopen, per e-mail na aanleiding van een verkorte post op LinkedIn. Sommige stromen kan je wel inkleuren, maar andere onverwachte stromen, waar je op hoopt, kon ik van te voren nog geen kleur geven. je kan bijna spreken van een Vlindereffect. Bijna!!
Wiki Vlindereffect: Het vlindereffect is de sterke gevoeligheid voor verschillen in beginvoorwaarden. Bij niet-lineaire systemen met een grote gevoeligheid kan de afwijking met elke stap exponentieel toenemen. De term wordt gebruikt om een aantal chaotische fenomenen te omschrijven. Het vlindereffect speelt dan ook een belangrijke rol binnen de chaostheorie.
Niet dat dit een exacte weergave is van een Vlindereffect. ABSOLUUT niet zelfs, maar wel een effect met externe variabele exponenten, buiten mijn zichtveld en bereik van Analytics. Daar moet ik meer van weten en duik direct weer Analytics in om te kijken of hier sprake is van een trend, een variabele of dat er afwijkingen te constateren valt in het geen wat ik poogde te meten. Nee, analytics geeft een keurig beeld van de afgelopen week weer. Een stijgende lijn. Een beeld waar de bezoekers vandaan komen, het aantal bezoekers dat de afgelopen week op bezoek is geweest en hoeveel pagina’s die bekeken hebben in een gemiddelde tijdsduur. Heerlijk om dat allemaal te weten. Fantastisch toch?
—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.
De week is weer voorbij. De afgelopen week, iedere dag, een blog gepubliceerd op mijn website. Daarna een bericht op verschillende Social Media kanalen gezet met een verwijzing naar mijn website www.frankhensen.nl. Naast de reacties op Social Media heb ik ook een aantal reacties gehad per e-mail. Een heerlijk medium blijft dat e-mail toch ook. En dan de prangende vraag: Wat heeft het bloggen gedaan op mijn website? Hiervoor hebben Google Analytics. Een van de meest gebruikte gratis analyse webtools. Een nadeel van deze gratis Google Analytics is dat je een paar bezoekers ‘kan’ missen in de statistieken. Onzichtbaar, maar geen enge geesten die over internet rond spoken. Nee, dit zijn de bezoekers die de JavaScript functionaliteit in hun browser hebben uitgeschakeld. Maar bijvoorbeeld ook bezoekers die adblock-extenties in hun browser hebben, kunnen een scheef beeld geven. Het resultaat hiervan is dat er gaten in de statistieken ontstaan waardoor er een vertekend beeld van de bezoekersstroom kan ontstaan. Is dat erg? Nee helemaal niet. Wil je alles meten, zijn er andere en betere tools beschikbaar. Ook van Google. Voor een helder beeld, zie Wikipedia over analytics op: http://en.wikipedia.org/wiki/Analytics
GA in de volksmond, geeft een prachtig beeld weer. Een beeld vertaald in harde cijfers maar ook in trends. De trend dat er meer bezoekers op je site komen door bijvoorbeeld een maffe foto van mijzelf in een winkelwagentje of een leuk artikel wat op LinkedIn is gepost en wordt gelezen waarop ze doorklikken naar mijn website. Een trend herkennen is dan ook geen sinecure. Evenals het doorgronden van de bezoekers. Als GA niet 100% accuraat is, waarom hechten wij er dan zoveel waarde aan? Ik denk dat we gek zijn op getallen, statistieken en trends. GA is nagenoeg accuraat en meer dan voldoende om te meten. Ik doe iets, en wat gebeurd er dan? Actie reactie. Maar wat is dan de reactie? Die reactie zien we op ons scherm. Zelfs in realtime modus. We duiken in alle grafieken en tabellen en geven hier een draai aan en vertalen dat in normaal Nederlands. Dat verwerken wij in onze documenten en kunnen dat door rapporteren. Fantastisch toch?
De reactie waar ik helemaal blij van wordt, zijn de echte reacties. De e-mails waar een opmerking in staat of de reacties op Social Media. Dat zijn direct zichtbare reacties. En ook die kunnen we meten, analyseren, in grafieken omtoveren en wederom rapporteren. Fantastisch toch?
Terug naar de prangende vraag die ik eerder stelde: Wat heeft het bloggen opgeleverd?
Concreet meer bezoekers op de website, meer volgers op twitter, veel views op LinkedIn en….. daar doen we het voor; Een afspraak bij een bedrijf in Rotterdam. En dan te bedenken dat de afspraak via via is verlopen, per e-mail na aanleiding van een verkorte post op LinkedIn. Sommige stromen kan je wel inkleuren, maar andere onverwachte stromen, waar je op hoopt, kon ik van te voren nog geen kleur geven. je kan bijna spreken van een Vlindereffect. Bijna!!
Wiki Vlindereffect: Het vlindereffect is de sterke gevoeligheid voor verschillen in beginvoorwaarden. Bij niet-lineaire systemen met een grote gevoeligheid kan de afwijking met elke stap exponentieel toenemen. De term wordt gebruikt om een aantal chaotische fenomenen te omschrijven. Het vlindereffect speelt dan ook een belangrijke rol binnen de chaostheorie.
Niet dat dit een exacte weergave is van een Vlindereffect. ABSOLUUT niet zelfs, maar wel een effect met externe variabele exponenten, buiten mijn zichtveld en bereik van Analytics. Daar moet ik meer van weten en duik direct weer Analytics in om te kijken of hier sprake is van een trend, een variabele of dat er afwijkingen te constateren valt in het geen wat ik poogde te meten. Nee, analytics geeft een keurig beeld van de afgelopen week weer. Een stijgende lijn. Een beeld waar de bezoekers vandaan komen, het aantal bezoekers dat de afgelopen week op bezoek is geweest en hoeveel pagina’s die bekeken hebben in een gemiddelde tijdsduur. Heerlijk om dat allemaal te weten. Fantastisch toch?
—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.
Virusvrij. www.avast.com |