De tijd zal het leren.

0
Frank Hensen — Geplaatst op 23-02-2015, 15:32

De vraag die veel gesteld wordt, en die ik mijzelf ook stel; Welke frequentie van bloggen heeft nu effect? Is dat dagelijks, om de dag, wekelijks of zeer onregelmatig? De afgelopen week heb ik het dagelijks gedaan. Iedere dag een kleine blog met een leuke foto erbij. Content creëren. Zoiets kost tijd. Tijd die we allemaal nodig hebben om van alles te doen. Tijd is schaars. Een veel gehoorde uitdrukking is dan ook, druk. Hoe is het? Ja goed, druk. Tijd, frequentie, regelmaat of juist van de gebaande paden af en zeer onregelmatig iets posten. Wat werkt? Er zijn tal van studies en onderzoeken die aantonen dat bloggen werkt. Maar dan wordt er ook bij verteld dat het consequent uitgevoerd moet worden. Consequent is ook 1x per jaar maar dan ook ieder jaar op dezelfde datum. Ook dat is consequent. Maar betwijfel of dat effect heeft. Wat is dan goed? wat heeft dan wel effect? Je wilt niet gaan spammen met non info, niet de digitale ether vervuilen met content waar niemand op zit te wachten. Tijd is schaars en de tijd vliegt. Voor je het weet ben je een jaar verder. Die tijd moet je goed benutten. Time management. Je tijd zo optimaal indelen, dat er geen verloren tijd ontstaat.
Wat zegt internet over de frequentie van bloggen, postings en andere updates? Via Google stuitte ik op een artikel van Marktingfacts. Hierin werd Volkswagen genoemd met een test. <knip> Welke impact heeft het verhogen van postfrequentie op bereik en viraliteit? Om hier antwoord op te geven hebben we voor de Volkswagen fanpage het aantal posts verhoogd van 25 posts per maand naar 46 posts in één maand. Bijna 2 keer zo vaak dus. En wat blijkt? Met verhoogde postfrequentie nam organisch bereik met 95% toe. </knip> Je kan dus zeggen, hoe meer je post, hoe meer je er voor terug krijgt.

Lezen we verder <knip> Wat zegt dit ons? Het experiment met de verhoogde postfrequentie heeft Volkswagen geen windeieren gelegd. Zowel het organische en virale bereik is significant gestegen. Daarnaast zagen we een sterke stijging in engagement en viraliteit door de versterkte focus op engagement posts. Tegelijkertijd zagen we slechts een zeer beperkte stijging in de negatieve feedback. Voor Volkswagen leidde dit tot het besluit de postfrequentie niet terug te schroeven en te blijven zitten op zo´n 40 / 50 posts per maand, verspreidt door de week, tijdens en buiten kantooruren. </knip>

Volkswagen is niet Frank Hensen. Volkswagen is een sterk merk waar ik jaren voor heb gewerkt. Volkswagen heeft zeer trouwe fans die erg betrokken zijn bij het merk. Precies, een merk. Werkt dit dan ook voor een persoon? Een persoon is geen merk, maar je mag je wel als zodanig positioneren. Jezelf neerzetten als een merk. Of als product die je in een winkelmandje kan plaatsen. Werkt dit voor mij? Een verhoging van de postfrequentie kan het bereik op, viraliteit en engagement verhogen. Maar ook tal van andere zaken. Of dit ook effect heeft op een persoonlijk blog, is de vraag. Die antwoorden liggen in de statistieken, in de reacties. De komende tijd zal uitwijzen of het nu heeft.

Ik zet de klok gelijk. De tijd zal het leren….
—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.


Virusvrij. www.avast.com

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)