Social Media Marketing

0
Frank Hensen — Geplaatst op 24-02-2015, 15:32
Marketing of vermarkten is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Ging dat eerst via dure advertenties in de krant tot mooie hand beschilderde bedrijfswagens, gaat dat tegenwoordig via de digitale snelweg, het Internet en via Social Media. De bedrijfswagens hebben we nog steeds. Alleen niet meer handbeschilderd, maar met grote stickers. Advertenties plaatsen we ook nog steeds in de gedrukte media. Dit is misschien wel één van de belangrijkste bestaansvormen voor de media bedrijven of uitgevers. Zonder advertenties geen magazine of krant.

Tegenwoordig spreiden we marketing over meerdere kanalen on- en offline of richt een bedrijf zich helemaal op online, en dan soms zelfs op slechts 1 kanaal. Met een zogenaamd Budget Nul kan een klein bedrijf heel simpel en veelal in eigen beheer toch marketing uitvoeren. Online en via de Social Media kanalen. Zeker bij 1-pitters die hard moeten werken, veel uren moeten maken om aan hun inkomen te voldoen, zetten meer en meer online marketing in. Zo is de oprichter van het bedrijf niet alleen eigenaar, maar ook uitvoerder, verkoper, IT-er en dus nu ook Online Marketeer. Niet zijn core business en zeker geen expert op het gebied van online marketing. Alleen een keus (denken ze) hebben ze niet. Hoezo hebben zij geen keus? Veelal wordt er gesproken over Budget Nul. Ik kan geen dure expert inhuren voor wat priet-praat op facebook of leuke theetijd berichtjes op twitter. Dat kan ik zelf ook heus wel. En zo zie je dat Online Marketing, veelal bij de zzp-ers, in eigen beheer wordt uitgevoerd op een manier die men denkt dat het goed is.

Is het ook goed dat iemand zelf achter de knoppen gaat zitten en maar bezig is? Ja en nee. Overal zitten twee kanten aan. Als je het zelf doet, en je doet het goed, je bedrijf groeit en opdrachten of klanten stromen binnen, is het zeker niet verkeerd. Als je het zelf uitvoert heb je de controle en weet je wat er gebeurd, plus daarbij, het kost je weinig tot geen marketing Euro’s. Een ROI berekening op je uitgegeven marketing euro wordt veelal door de drukte (lees: onkunde) gemakshalve overgeslagen. Als je het uitbesteed of je neemt een online expert in dienst voor een opdracht of full time, kan die persoon veel gerichter actief zijn op Social Media. Benchmarken wat er is en na een aantal acties een nieuwe benchmark om te kijken wat het nu online oplevert. Door de korte lijnen kan de offline wereld veelal simpel weer online gekoppeld worden. Het hoeft immers niet over tientallen schijven en afdelingen te gaan. De waarde van een online expert kan als het goed is, aantonen, hoe en wanneer het goed ingezet wordt. Zo verdient de expert zichzelf weer terug.

Vandaag een bericht geplaatst is niet morgen cashen. Een Online marketeer of Social Media expert verdient zichzelf op den duur weer terug. Je moet durven investeren in de toekomst. Durf te veranderen en zaken waar je geen verstand van hebt, geen expert in bent, uit handen durven geven. Die stap is voor veel kleine bedrijven, net even een stap te ver. Die bedrijven blijven het zelf doen en zien niet in dat Online Marketing zich aan het ontwikkelen is, tot een vak. Een nieuwe ambacht uit de nieuwe tijd.
—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.


Virusvrij. www.avast.com

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)