Omscholen tot werknemer

0
Frank Hensen — Geplaatst op 03-03-2015, 15:37Na een aantal sollicitaties, na een aantal gesprekken komt het wel eens in je op, om iets totaal anders te gaan doen. Het roer omgooien. Voor mij geen duizend in een dozijn camping in zonnig Zuid Frankrijk, geen beeldige beroepen waar je een Master voor moet halen. Maar een roer spreekwoordelijk omgooien en competenties die je al reeds bezit, sterker benutten in een andere functie dan wat je altijd deed. Wat als ik Internet en Online Marketing op een ander spoor zet en Sales of relatie management voorop zet. Wellicht gecombineerd in een fantastische functie met een geweldige functienaam op je visitekaartje, om maar wat te noemen.
Hoe kom je van een stigma af, een stempel, waar je zelf niet om gevraagd hebt, maar ontstaan is uit het verleden, door samenloop van prachtige omstandigheden. Hoe wordt je iets anders? Door in het diepe water te springen vanaf een hoge klif! Secondes later hoor je de plons en besef je dat je er bent. Jezelf in het diepe gooien en de uitdaging aan gaan. De uitdaging van een ander beroep, de uitdaging van een andere branche, de uitdaging van een ander bedrijf maar zeer zeker ook de uitdaging van het avontuur, voor jezelf, je eigen ik. Zijn daar die mensen naar opzoek die zeggen; “Ik ben opzoek naar een nieuwe uitdaging.”? Zoeken die de, spreekwoordelijke klif, om in het diepe te springen? En het roer omgooien?

Wat maakt je tot een vakbekwaam persoon? Ervaring en opleiding is mij ooit eens in een 50 tinten grijs verleden verteld. Je kan een opleiding doen en je letterlijk omscholen. Een accountant die slager wordt bijvoorbeeld. Terug de te krappe schoolbanken in, en een nieuw vak of ambacht leren. Dat is een optie. Had ik maar een vak geleerd, zeggen veel mensen. En een vak, ‘dat’ heb ik geleerd. Een andere optie is, je minder sterke punten, of competenties, sterker te maken door oefeningen of cursussen. Oefening door uitvoering en van uitvoering leer je ervaring. Die ervaring kan je dan weer beter maken, dan het al was. Een mooie term is dan: excelleren waar je goed in bent. En waar je goed in bent, vind je leuk om te doen.

Dan kan het toch niet anders of je kan ‘werknemer’ worden in een andere branche, in een ander bedrijf, in een ander vak. Dat is een uitdaging en die uitdaging ga ik graag aan. Ik ga mij omscholen tot werknemer.

—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.


Virusvrij. www.avast.com

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)