De langzaamste innovatie in de automotive

0
Foto: De eerste volledige electrische Citroen 2cv in Nederland. Gebouwd door A. de Gier

Innovatie is iets verbeteren, vernieuwen, nieuwe ontwikkelingen. Innovatie is een continu proces die in de automotive nooit stilstaat. Neem ABS. Het Anti Blokkeer Systeem. Ooit een dure innovatie op de dure topmodellen van de dure merken. Nu gemeengoed op alle auto’s. En dat gold ook voor je voet van het gaspedaal te halen en toch bleef de auto rijden. Cruise Control noemen wij dat. Eerst weer op de dure modellen, nu bijna op alle auto’s. En ook de Cruise Control innoveert continu. Adaptive Cruise Control die zich aanpast aan de snelheden van je voorligger(s). En ook dat innoveert weer naar autonome rijden.

Maar elektrisch rijden is wellicht de langzaamste innovatie in de automobiel geschiedenis aan het worden. “Hoezo langzaam? Kijk die Tesla rijden. Geweldig toch?” Dan antwoord ik maar: Ja geweldig dat ze daar 137 (!) jaar over hebben gedaan. Honderdzevenendertig jaar lang zijn ze bezig geweest om de EV (Electric Vehicel) te ontwikkelen. In 1828 waren ze al aan het experimenteren met koetsen en batterijen. Dat is 190 jaar geleden!!! En de eerste elektrische auto, voor zover wij kunnen praten over een auto, was in 1837. Een chemist Robert Davidson uit Aberdeen Schotland knutselde een soort kar of koets om met batterijen. De lood accu kwam pas later. Die moest nog uitgevonden worden. Innovatie dus. De loodaccu zag het levenslicht pas in 1859.

Sinds dien experimenteerde kleine uitvinders en Willie Wortels in schuren en garages met van alles wat er voor handen was om elektrisch te rijden. De welbekende Ottomotor (verbrandingsmotor) genoemd naar de Duitse uitvinder Nicolaus Otto moest ook nog uitgevonden worden. Na vele experimenten en jaren proberen met diverse innovaties was daar de verbeterde Ottomotor. De verbrandingsmotor werd gepresenteerd op de Parijse wereldtentoonstelling van 1867 en won deze verbeterde gasmotor, een Flugkolbenmotor, de gouden medaille. Over innovatie gesproken!

De benzine en later de dieselmotor, won het van de zware langzame elektrische automobielen. Het opladen vergde vele uren zo niet dagen om weer 40 kilometer te kunnen tuffen als je dat al redde. Terwijl de buurman bleef rijden op benzine, en overal kon komen. De benzinemotor haalde zowel letterlijk als figuurlijk de elektrische motor in door innovatie.

Autofabrikanten hebben in de jaren daarna nog wel gepoogd om een EV te ontwikkelen, maar haalde het niet bij de moderne wagens qua gewicht, gemak en afstand. Langzaam viel het doek voor de elektrische auto. Maar nooit viel het doek volledig op de grond. Zo hebben diverse fabrikanten pogingen gedaan om iets te ontwikkelen. Een Citroen Berlingo bijvoorbeeld met veel ruimte en laadvermogen voor de accu’s. Ook dat was niet de innovatie waarop gehoopt werd. Totdat General Motors met de futuristische EV1 op de proppen kwam. Dat was pas een Electrische auto. De GM EV1. Gebouwd tussen 1996 – 1999 en in totaal 1117 stuks geproduceerd. De EV1 was toen het toonbeeld van innovatie. Hypermoderne Nickel Metal Hydride (NiMH) accu’s die snel geladen konden worden vervingen de Lood accu’s uit de eerste serie. Konden de loodaccu’s max 160km rijden, reden de NiMH accu’s algauw 230km ver. Ongekend! En toch haalde General Motor alle (bijna allemaal) terug om ze te vernietigen. Waarom? Goeie vraag. Niemand die het echt weet lijkt het wel. Bekijk de documentaire film: “Who killed the electric car”. Een absolute aanrader. Ook als je een ware petrol head bent.

Jaren later worden wij ineens overspoeld door een man genaamd Elon Musk van een tech bedrijf uit Sillicon Valley in de USA die een EV wil maken. Nu bekend als een Tesla. De eerste Tesla’s waren omgebouwde Lotussen. Maar zelfs de moderne Tesla, Fisker of ieder ander elektrische auto is nog niet zo geïnnoveerd dat de benzine auto een alternatief is. Nee, elektrische auto’s zijn leuk, maar het wachten is op een echte innovatie of alternatief. Dan zet ik mijn geld meer op Waterstof dan op een EV. Tot die tijd koester ik mijn Ottomotor. Daar zit namelijk een trekhaak achter. Over innovatie gesproken. 

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)