Een blauwtje kopen

0
Foto: Een Camper op diesel die niet meer de milieuzone in mag. 

Sjoemelsoftware behoeft vandaag de dag geen uitleg meer. Voor hen die het niet weten: de software in de auto merkt wanneer een auto getest wordt en produceert zodoende een positievere uitstoot dan ooit in een werkelijke situatie gehaald kan worden. Dieselgate werd geboren!

Diesels kwamen in een kwaad daglicht te staan. Ze waren vervuilend, er werd mee gesjoemeld en de verkopen van diesels (gebruikt en nieuw) donderden als een komeet naar beneden. De media sprong erop als een hond op een loopse teef. Voer voor de media. Je voelde je bijna een crimineel als je de contactsleutel van je zeer gewaardeerde diesel omdraaide. Vroemmm, en toch reed je weg. Tevreden zoevend over het asfalt. Want: zuinig en betrouwbaar.
Met piepende banden kwam daar abrupt een einde aan. Stop! Niets tevreden zoefend over het stedelijke asfalt want de milieuzones in Nederland weren nog steeds oudere diesels. En weer werd je als dieselaar in een kwaad daglicht gezet.

De Grote Omslag?
Toch is een kentering te merken in het fenomeen diesel. Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe technieken en nieuwe software waar niet mee gesjoemeld is toen hun intreden. En wat blijkt: diesel is ineens helemaal niet zo vervuilend als gedacht en bevonden en kan zelfs schoner zijn dan benzine. Ook als je een oude diesel hebt, kun je van deze nieuwe ontwikkelingen profiteren. Maar wordt dit ook omarmt door de autofabrikanten en de oliemonarchen?
Bosch is bekend van de sjoemelsoftware en van de techniek in veel auto’s. Eerst had Bosch een dieselauto voor de testen beïnvloed, en nu komt de leverancier met nieuwe software, voorzien van kunstmatige intelligentie, die de milieuresultaten daadwerkelijk positief beïnvloed. Notabene in een Volkswagen! Die stoot nu gemiddeld 40 milligram NOx per kilometer uit. Rijdend, tussen echte auto’s in echte steden. De huidige wettelijke bovengrens ligt in Europa op 168 milligram per kilometer. Vanaf 2020 mag dat nog maximaal 120 milligram zijn.  Het record wat Bosch behaalde is slechts 13 milligram uitgestoten stikstofoxide per kilometer. Extreem laag dus! Hoe bestaat het!

Blauwe Diesel
En dan hebben we nog de ‘Blauwe Diesel’. Of met een mooi woord: Hydrotreated Vegetable Oil, kortweg HVO. Ook wel Diesel B100 genoemd. Blauwe Diesel is ook echt blauw van kleur, in tegenstelling tot de accijnsvrije ‘Rode Diesel’ die normaal van kleur is. Blauw Diesel is volledig geproduceerd uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen, geheel fossielvrij en emissiearm. Hoe ze dit doen? Tamoil heeft in samenwerking met Future Fuels Wholesale BV in Heerenveen een nieuwe diesel ontwikkeld van afval- en reststoffen uit de voedselketen. Een mooi voorbeeld van circulaire economie. Gooiden wij dit afval eerst weg of werd het verbrand in de afvalverwerking ovens, maken ze er nu diesel van die de CO2 met maar liefst 89% reduceert. Duurzame diesel wie had dat ooit bedacht?

Prachtige ontwikkelingen als tegengeluid van Dieselgate en Sjoemelsoftware. Ik zie de mooie oude diesel uit vervlogen tijden die ooit als taxi diende weer als een welkome gast in de steden met een milieuzone. Bosch-techniek erin, Blauwe Diesel tanken en met een tevreden gevoel al zoevend over het asfalt dwars door de milieuzone die zijn nut heeft verloren, dankzij deze geweldige technieken. Aan de gemeenten de uitdaging om deze ontwikkelingen met open armen te ontvangen.

Twitter mee met #milieuzone #MZnee

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)