Verleden
Vroeger was alles beter! Zo was een milieuzone ondenkbaar en ver weg. Zo ver weg, dat het woord nog niet eens bestond. Later hoorden wij van de zure regen en het gat in de ozon. Tegenwoordig is klimaat of milieu hip, hot & happening en iedereen weet waar het over gaat. Milieuzone. Een zone waarin ‘vervuilende’ voertuigen niet mogen komen, op straffe van een bekeuring. Dat kennen we nu wel. En hoe.
Vroeger was alles beter! Zo was een milieuzone ondenkbaar en ver weg. Zo ver weg, dat het woord nog niet eens bestond. Later hoorden wij van de zure regen en het gat in de ozon. Tegenwoordig is klimaat of milieu hip, hot & happening en iedereen weet waar het over gaat. Milieuzone. Een zone waarin ‘vervuilende’ voertuigen niet mogen komen, op straffe van een bekeuring. Dat kennen we nu wel. En hoe.
De tijden zijn veranderd. Het klimaat is veranderd. En dan
bedoel ik het leefklimaat en niet ons mooie zeeklimaat met vochtige lucht, maar
het klimaat waarin ‘het milieu’ een hoofdrol speelt. Vroeger waren wij iets minder
bewust van het feit dat wat we hadden allemaal kon gaan veranderen. Een
regulier tafereel: olie verversen op de oprit en de olie zo de grond in laten
lopen: “Wat uit de grond kwam, gaat weer terug de grond in”. Maar ook
met brandstofverbruik en uitstoot nam men het pakweg veertig jaar geleden iets
minder nauw. Vroeger reden wij auto’s die misschien niet helemaal koosjer
waren. Soms reed je achter regelrechte wrakken met dikke pluimen rook erachter.
Daarom is er ooit een APK ingevoerd. Dat scheelde enorm veel ongelukken en
onwenselijke (milieu)situaties. Ook daar moesten wij even aan wennen maar we
weten nu niet beter meer.
Heden
“Luchtverontreiniging moet aangepakt worden!” schreeuwden de gemeentes, en de milieuzones schoten als paddenstoelen uit de grond. Eerst Utrecht, toen Rotterdam gevolgd door Amsterdam en nu ook Arnhem en Maastricht. Heel veel andere steden denken na over zo’n milieuzone. Verzet kwam uit onverwachte hoek en leverden diverse positieve resultaten op. Om er een paar te noemen; LPG-voertuigen zijn vrijgesteld van de milieuzone (beroep benzine/LPG loopt nog), er is subsidie om je auto te verschonen met katalysator en er zijn extra ontheffingen voor campers. Dit is wel positief voor de lucht, en ook voor de eigenaren van ‘oude, vervuilende auto’s’. De Stichting Rotterdamse Klassiekers uit Rotterdam voerde actie en protest om het beleid te veranderen. Met succes! De Stichting denkt tegenwoordig zelfs mee over het beleid en is gesprekspartner geworden in het vraagstuk Milieuzone. Want, geloof het of niet, er zijn meerdere manieren om met de gemeente doelen te behalen zoals een betere luchtkwaliteit, zonder een verbodszone voor bepaalde voertuigen. Zie bijvoorbeeld de StadsTransitie Visie van de stichting op de website: www.milieuzonerotterdam.nl
“Luchtverontreiniging moet aangepakt worden!” schreeuwden de gemeentes, en de milieuzones schoten als paddenstoelen uit de grond. Eerst Utrecht, toen Rotterdam gevolgd door Amsterdam en nu ook Arnhem en Maastricht. Heel veel andere steden denken na over zo’n milieuzone. Verzet kwam uit onverwachte hoek en leverden diverse positieve resultaten op. Om er een paar te noemen; LPG-voertuigen zijn vrijgesteld van de milieuzone (beroep benzine/LPG loopt nog), er is subsidie om je auto te verschonen met katalysator en er zijn extra ontheffingen voor campers. Dit is wel positief voor de lucht, en ook voor de eigenaren van ‘oude, vervuilende auto’s’. De Stichting Rotterdamse Klassiekers uit Rotterdam voerde actie en protest om het beleid te veranderen. Met succes! De Stichting denkt tegenwoordig zelfs mee over het beleid en is gesprekspartner geworden in het vraagstuk Milieuzone. Want, geloof het of niet, er zijn meerdere manieren om met de gemeente doelen te behalen zoals een betere luchtkwaliteit, zonder een verbodszone voor bepaalde voertuigen. Zie bijvoorbeeld de StadsTransitie Visie van de stichting op de website: www.milieuzonerotterdam.nl
De gemeenteraadsverkiezingen waren een belangrijke
graadmeter over hoe Nederland dacht, onder andere over milieu en transport.
Nederland, dacht na, ging naar de stembus en koos! De coalities worden gevormd
met de kans dat er nu meer milieuzones gaan komen, echter zonder een overkoepelend
landelijk beleid. Wat dit gaat opleveren weten we nu al: Nog meer chaos en
verschillende regelgeving in verschillende steden. Dat kan niet de bedoeling
zijn toch?
Toekomst
Het fenomeen ‘Milieuzone’ is helaas ingeburgerd en zal voorlopig dan ook blijven bestaan. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven (D66), is niet gelukkig met al die verschillende milieuzones. En ik ook niet! Het kabinet gaf in het regeerakkoord aan dat Het Rijk het initiatief neemt voor een landelijke aanpak. Met één systeem, met eenduidige categorieën en borden voor milieuzones. Maar wanneer het kabinet daarmee komt, is nog niet duidelijk.
Het fenomeen ‘Milieuzone’ is helaas ingeburgerd en zal voorlopig dan ook blijven bestaan. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven (D66), is niet gelukkig met al die verschillende milieuzones. En ik ook niet! Het kabinet gaf in het regeerakkoord aan dat Het Rijk het initiatief neemt voor een landelijke aanpak. Met één systeem, met eenduidige categorieën en borden voor milieuzones. Maar wanneer het kabinet daarmee komt, is nog niet duidelijk.
Koffiedik kijken
De glazen bol zegt dat we de toekomst tegemoet gaan met één soort milieuzone. Een verboden zone voor, zoals het er nu naar uitziet, dieselvoertuigen (auto’s en busjes) van voor 2001. Of er gehandhaafd gaat worden op uitstoot, zegt de glazen bol niet. Wat wel bekend is, is dat de diesel zijn langste tijd heeft gehad. Zeker in de steden met een milieuzone, en waarschijnlijk, na invoering van een landelijke beleid, ook ver daarbuiten.
De glazen bol zegt dat we de toekomst tegemoet gaan met één soort milieuzone. Een verboden zone voor, zoals het er nu naar uitziet, dieselvoertuigen (auto’s en busjes) van voor 2001. Of er gehandhaafd gaat worden op uitstoot, zegt de glazen bol niet. Wat wel bekend is, is dat de diesel zijn langste tijd heeft gehad. Zeker in de steden met een milieuzone, en waarschijnlijk, na invoering van een landelijke beleid, ook ver daarbuiten.
We zijn gestopt met het olie verversen op de oprit en gestopt
met het groter maken van het gat in de ozonlaag. Gaan we nu stoppen met
dieselen in de stad? Laten we dan doorpakken en al het gemotoriseerd verkeer in
de steden terugdringen naar een acceptabel en menselijk niveau.
Twitter mee met #milieuzone #MZnee