Foto: Citroen 2cv aan de stekker (lege accu). |
Iedereen zal het de afgelopen weken wel in het nieuws gehoord hebben: Duitsland wil diesels van 2015 en ouder verbieden in de steden. De hoogste bestuursrechter in Duitsland heeft dat beslist. Niet alleen voor de Duitsers zelf, maar ook voor alle inwoners van omliggende landen die wel eens met een dieselauto afreizen naar een stad in Duitsland. Is dit ‘de’ oplossing? De discussie is gestart en Dieselgate is geboren!
Woensdag 28 februari 2018 ging de telefoon. Ik kreeg de redactie
van ÉénVandaag aan de lijn met de
vraag of ze, naar aanleiding van de berichten uit Duitsland, langs mochten
komen voor een item over de milieuzone
in Rotterdam. Welkom! Maarre, komen
jullie wel met een milieuvriendelijke
en biologisch afbreekbare auto? De
redactie wilde dat we het item al rijdend opnamen, op één van de koudste dagen
van deze winter. Code geel in Noord Nederland, maar Code Rood in Rotterdam wat
betreft de milieuzone.
Zou mijn mooie Lelijke
Eend 4x4 uit 1984 nog wel starten? Het was alweer enkele weken geleden dat
ik het gaspedaal in had mogen trappen. Niet dus, de accu was zo plat als een
dubbeltje. En zo had ik ineens een auto uit 1984 aan de stekker. Was dit nu de
betekenis van het moderne woord ‘stekkeren’?
Het duurde best lang! Gelukkig deed mijn Eend wat ie moest doen na het
omdraaien van de contactsleutel, na enkele uren opladen.
ÉénVandaag zette direct een dikke camera op de uitlaat. Hoe stigmatiserend is dat dan? Vooruit dan
maar. Ik deed mijn verhaal al rijdend met de verslaggever en de cameraman in
een kleine eend bij min 6 en lichte sneeuwval. Wat zullen ze het koud hebben
gehad! Wat scheelde, ik had het ook koud.
Al rijdend kwamen de vragen over de symbolische milieuzone,
die niet werkt ondanks de ronkende cijfers van de gemeente. Of is het: die niet
werkt zolang het ene na het andere verkeersinfarct
in Rotterdam een feit is. Ik zei: als je lokale problemen wilt aanpakken, pak
de stad aan met een ontmoedigingsbesluit,
en zorg dat er minder verkeer komt, en creëer geen milieuzone die bepaalde
auto’s verbied. Het is toch raar als je auto ineens een milieu- delinquent is? Nee, liever inzetten op brede maatregelen
die het transitverkeer beperkt.
Heilige huisjes zullen
we moeten slopen. Zoals bijvoorbeeld het binnenstedelijk gebied autoluw maken.
En niet autovrij, want ondernemend Nederland moet ook bevoorraad kunnen worden.
Ik zie een model voor me, waarbij elektrische autootjes (denk type PicNic) die,
naast de boodschappen voor de bewoners, ook een logistieke transportfunctie
hebben. Of ben ik nu te vooruitstrevend in oplossingen? Bijvoorbeeld in
Deventer is een dergelijk project in de testfase en succesvol.
De hype die Dieselgate
heet, zal nog wel even voortduren. Wie goed oplet, luistert en nuchter nadenkt ziet
de oplossingen voor het oprapen liggen. Het doel is: schone lucht voor
iedereen, maar zolang Politiek en Economie regeert, zal er nog heel wat water
door de Maas moeten stromen, voordat er echt zinvolle oplossingen worden
toegepast. Tot die tijd blijf ik rijden in mijn Lelijke Eend. Ook al is het
voor een interview voor EénVandaag over de milieuzone. Dat is mijn keuze!
Twitter mee met #milieuzone #MZnee