Foto: Citroen 2cv bij Garage LeenAPK in Gouda voor keuring - Frank Hensen |
“Leuke auto! Wat is
zoiets waard vandaag de dag?” Of een andere vraag; ”wat kost zoiets nu?” Vragen
die mensen stellen bij een bijzondere auto, een oude auto, een unieke auto of
in het algemeen om een auto. Wat is het waard, wat kost die en wat krijg je er
nog voor? Om die vragen goed te beantwoorden laten veel eigenaren hun trotse
bezit van staal op wielen taxeren, door een specialist, althans...
Waarom taxeren? Niet alleen voor de waarde of voor verkoop
van de auto, maar veelal voor de verzekering
laten de trotse eigenaren hun automobiel taxeren
om deze allrisk te laten verzekeren.
Want je moet er niet aan denken als die afbrand, gestolen wordt of geheel total
loss wordt gereden, door een andere uiteraard. Dan is het over en uit en sta je
met vaak de dagwaarde in je handen
langs de vluchtstrook, met pech. De dagwaarde kan enorm verschillen met de
daadwerkelijk waarde. Duizenden euro’s of soms tienduizenden euro’s. Je moet
dan vreselijk geluk hebben als een schade expert je auto op waarde weet te
taxeren als deze niet vooraf is gekeurd door een taxateur die van de hoed en de
rand weet wat jou auto werkelijk waard is.
Naast de verzekering is het ook handig bij verkoop als
richtlijn. Want, wat kost een unieke auto die je niet even op je smartphone
tijdens de testrit kan opzoeken om te vergelijken wat een andere kost? Hoe moet
je de waarde bepalen van een auto die niet te bepalen is aan de hand van
voorbeelden op markplaats of google?
Ook dan kan je een expert inhuren om de auto te laten taxeren, als koper. De
verkoper kan hier heel erg blij van worden, doordat zijn auto gekeurd wordt, en
er een waarde aan gehangen wordt die wellicht meer is dan hij in zijn hoofd had
zitten. Alleen zie je dit niet vaak gebeuren. Zelden zelfs. Meer en meer
eigenaren laten vooraf hun geliefde auto taxeren. “Voor de verzekering”, zeggen
ze dan. Tuurlijk is dat voor de verzekering, maar is het ook niet een klein
beetje een bevestiging vragen wat hun investering in de jaren heeft opgeleverd?
Nieuwsgierig naar de vraag: Wat kost dat? Tuurlijk.
Maar hoe en waar laat
je je auto nu taxeren?
Als je opzoek gaat naar een taxateur voor je auto, vindt je online voldoende aanbieders in de regio. De een nog mooier dan de andere: gratis thuis service of met aanlokkende aanbiedingen die je sterk doen twijfelen. Ik zeg dan altijd: “Bij twijfel niet doen”. In de wereld van taxaties zijn een hoop zogenaamde cowboys te vinden die snel geld verdienen met het bekijken van een mooie auto en daar een paar foto’s van afnemen, als het al gedaan wordt, en de ‘taxatiewaarde’ op één velletje papier noteren. Dan is die 60 of 80 euro snel verdiend, maar heb je er ook wat aan? Dat mag ieder voor zichzelf bepalen. Goedkoop is over het algemeen duurkoop.
Als je opzoek gaat naar een taxateur voor je auto, vindt je online voldoende aanbieders in de regio. De een nog mooier dan de andere: gratis thuis service of met aanlokkende aanbiedingen die je sterk doen twijfelen. Ik zeg dan altijd: “Bij twijfel niet doen”. In de wereld van taxaties zijn een hoop zogenaamde cowboys te vinden die snel geld verdienen met het bekijken van een mooie auto en daar een paar foto’s van afnemen, als het al gedaan wordt, en de ‘taxatiewaarde’ op één velletje papier noteren. Dan is die 60 of 80 euro snel verdiend, maar heb je er ook wat aan? Dat mag ieder voor zichzelf bepalen. Goedkoop is over het algemeen duurkoop.
Een goede taxateur neemt de tijd, neemt veel foto’s en
noteert veel informatie. Soms een proefrit soms niet. Al die informatie samen
met de trotse verhalen van de eigenaars die de restauratie per schroefje kunnen
beschrijven en hoeveel tijd, energie en liefde ze er wel niet in hebben gestoken,
moet samengebundeld worden tot één dik rapport
met uit eindelijk een taxatiewaarde of een herbouwwaarde.
En met dat rapport kan je naar je verzekering stappen, om de auto op een juiste
manier te laten verzekeren.
Ik moet er niet aan denken dat mijn oranje trots tot de
grond toe afbrand en dan maar 500 euro krijg van de verzekering. Nee dan liever
wat meer premie betalen, en de hoop dat alles voor niets is geweest. Want mijn
auto, mijn trots, … ik moet er niet aan denken! Maar weet nu wel wat de vervangingswaarde
is in het rapport van een FEHAC aangesloten taxateur. Voor wat het waard is…