De voordelen van een
Milieuzone
“De uitspraak van de rechter over de Milieuzone in Rotterdam, is een tegenvaller”, aldus de verantwoordelijke wethouder Pex Langenberg (D66) in het Algemeen Dagblad van 16 juni 2017. Even daarvoor reageerde hij in diezelfde krant dat er met de uitspraak een ‘Robuuste Milieuzone’ staat. De gemeente is duidelijk in paniek, en vooral de wethouder. Politiek Idealisme en symboolpolitiek mogen nimmer de pijlers zijn van dergelijke zware maatregelen. Nee, de milieuzone doet (deed) weinig voor het milieu, dat is een feit, maar leverde wel degelijk heel veel op.
“De uitspraak van de rechter over de Milieuzone in Rotterdam, is een tegenvaller”, aldus de verantwoordelijke wethouder Pex Langenberg (D66) in het Algemeen Dagblad van 16 juni 2017. Even daarvoor reageerde hij in diezelfde krant dat er met de uitspraak een ‘Robuuste Milieuzone’ staat. De gemeente is duidelijk in paniek, en vooral de wethouder. Politiek Idealisme en symboolpolitiek mogen nimmer de pijlers zijn van dergelijke zware maatregelen. Nee, de milieuzone doet (deed) weinig voor het milieu, dat is een feit, maar leverde wel degelijk heel veel op.
Zo is Rotterdam een stichting rijker. De liefhebbers van
klassiekers hebben zich verenigt, nieuwe vriendschappen zijn ontstaan en met de
protestacties heeft Rotterdam er een nieuw (jaarlijks?) oldtimer-evenement
erbij. Precies dat, wat de wethouder juist niet wilde bereiken, heeft hij ons
gegeven. Die hele Milieuzone is een tegenvaller: politiek, financieel en voor
het milieu. Het was een slecht uitgedacht plan, maar de uitkomsten voor de
gedupeerde zijn allerminst een tegenvaller. Sterker nog, het heeft de
Rotterdamse hobbyist verenigd, ongeacht het merk model of type van het
voertuig. Een tegenvaller? Welnee, daar wil ik de wethouder voor bedanken.
Zonder hem was dit nooit gebeurd.
Door de Milieuzone in Rotterdam kwam ik ook in Den Haag, in de
Tweede Kamer op uitnodiging van Barbara Visser (VVD) en Remco Dijkstra (VVD) en
zat ik zomaar met de Premier van Nederland te lunchen. Nee meneer Langenberg,
de Milieuzone is misschien een tegenvaller voor uw eigen politieke carrière,
maar voor mij persoonlijk is het allerminst een tegenvaller. Het voedt mij
zelfs met energie. Onbegrijpelijk maar waar.
Onbegrijpelijk ook kreeg ik een bekeuring voor een Citroen
CX die op mijn aanhanger stond. Dat was een tegenvaller. Niet voor mij, maar
voor de gemeente. Precies ik, kreeg die bekeuring maar diezelfde avond nog
belde een hoge ambtenaar mij dat dit niet kon. Nee, nogal wiedes. De boete werd
geseponeerd. Weer een tegenvaller voor de wethouder. Door die boete en de media
aandacht nam de CX Club contact met mij op voor een artikel, en prompt heeft de
CX club er een nieuw lid erbij die daarna nog eens benaderd wordt voor hulp bij
het op de weg krijgen van de zwarte Citroen CX. De CX met een zwart randje. Een
erfenis van mijn beste vriend Jaap. Hij heeft deze uitspraak niet meer mogen
meemaken. Zijn auto zal nu weer rondrijden in Rotterdam, dankzij het opheffen
van de Milieuzone. Een dag voor de
uitspraak was het nog een Auto Non Grata, nu een graag geziene voertuig die
doet denken aan de tijden van onze nachtburgemeester, Jules Deelder. Hij is in
hart en nieren liefhebber van de Citroen CX Turbo.
Welke woorden zullen onze wethouder en onze burgermeester nu
zorgvuldig kiezen? Tegenvaller? Ik denk het niet. Het enige wat mij de
afgelopen jaren is tegengevallen is onze wethouder en toch wil ik hem bedanken.
Frank Hensen
Column in magazine: Onschatbare Klassieker Okm 8 2017