De voordelen van een Milieuzone

0

De voordelen van een Milieuzone
“De uitspraak van de rechter over de Milieuzone in Rotterdam, is een tegenvaller”, aldus de verantwoordelijke wethouder Pex Langenberg (D66) in het Algemeen Dagblad van 16 juni 2017. Even daarvoor reageerde hij in diezelfde krant dat er met de uitspraak een ‘Robuuste Milieuzone’ staat. De gemeente is duidelijk in paniek, en vooral de wethouder. Politiek Idealisme en symboolpolitiek mogen nimmer de pijlers zijn van dergelijke zware maatregelen. Nee, de milieuzone doet (deed) weinig voor het milieu, dat is een feit, maar leverde wel degelijk heel veel op.

Zo is Rotterdam een stichting rijker. De liefhebbers van klassiekers hebben zich verenigt, nieuwe vriendschappen zijn ontstaan en met de protestacties heeft Rotterdam er een nieuw (jaarlijks?) oldtimer-evenement erbij. Precies dat, wat de wethouder juist niet wilde bereiken, heeft hij ons gegeven. Die hele Milieuzone is een tegenvaller: politiek, financieel en voor het milieu. Het was een slecht uitgedacht plan, maar de uitkomsten voor de gedupeerde zijn allerminst een tegenvaller. Sterker nog, het heeft de Rotterdamse hobbyist verenigd, ongeacht het merk model of type van het voertuig. Een tegenvaller? Welnee, daar wil ik de wethouder voor bedanken. Zonder hem was dit nooit gebeurd.

Door de Milieuzone in Rotterdam kwam ik ook in Den Haag, in de Tweede Kamer op uitnodiging van Barbara Visser (VVD) en Remco Dijkstra (VVD) en zat ik zomaar met de Premier van Nederland te lunchen. Nee meneer Langenberg, de Milieuzone is misschien een tegenvaller voor uw eigen politieke carrière, maar voor mij persoonlijk is het allerminst een tegenvaller. Het voedt mij zelfs met energie. Onbegrijpelijk maar waar.

Onbegrijpelijk ook kreeg ik een bekeuring voor een Citroen CX die op mijn aanhanger stond. Dat was een tegenvaller. Niet voor mij, maar voor de gemeente. Precies ik, kreeg die bekeuring maar diezelfde avond nog belde een hoge ambtenaar mij dat dit niet kon. Nee, nogal wiedes. De boete werd geseponeerd. Weer een tegenvaller voor de wethouder. Door die boete en de media aandacht nam de CX Club contact met mij op voor een artikel, en prompt heeft de CX club er een nieuw lid erbij die daarna nog eens benaderd wordt voor hulp bij het op de weg krijgen van de zwarte Citroen CX. De CX met een zwart randje. Een erfenis van mijn beste vriend Jaap. Hij heeft deze uitspraak niet meer mogen meemaken. Zijn auto zal nu weer rondrijden in Rotterdam, dankzij het opheffen van de Milieuzone.  Een dag voor de uitspraak was het nog een Auto Non Grata, nu een graag geziene voertuig die doet denken aan de tijden van onze nachtburgemeester, Jules Deelder. Hij is in hart en nieren liefhebber van de Citroen CX Turbo.

Welke woorden zullen onze wethouder en onze burgermeester nu zorgvuldig kiezen? Tegenvaller? Ik denk het niet. Het enige wat mij de afgelopen jaren is tegengevallen is onze wethouder en toch wil ik hem bedanken.
Frank Hensen 

Column in magazine: Onschatbare Klassieker Okm 8 2017

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)