Oldtimers, klassiekers, campers, hybride, electrische,
waterstofauto’s, bussen, vrachtwagens! De auto is in Nederland al jaren ‘de’
melkkoe van de regering. Wanneer krijgen we het kwartje van Kok terug? De
belastingen schieten omhoog. BPM is extreem en er zijn zelfs tolwegen in
Nederland. We betalen ons blauw en klagen steen en been. Met heug en meug vullen
we bij de pomp onze geliefde auto vol met dure benzine, wetende dat bij elke
liter weer de nodige centen de staatskas invloeien. En toch doen we het. Met
liefde!
Vroeger was een auto een beleving. Van mijlen ver herkende
je het merk en zelfs het type. Tegenwoordig is een auto een luxe saai snel vervoersmiddel
voor personen geworden. Ze lijken allemaal op elkaar. We betalen ons blauw per
kilometer en toch houden we ervan! Ruim acht miljoen auto’s rijden in Nederland
rond. En een klein deel is oldtimer en
een steeds kleiner wordende deel is youngtimer. Daar weer een klein deel van wordt
regelmatig gebruikt. Daar weer een kleiner deel rijd dagelijks. Op acht miljoen
auto’s is het aandeel young en oldtimers verwaarloosbaar klein. Te klein om een
significant aandeel te hebben in de luchtverontreiniging.
En toch wordt het deel dat weinig gebruik maakt van de
openbare weg, en jaarlijks een fractie van het aantal kilometers ten opzichte
van een leaseauto rijdt, geweerd uit steden met een milieuzone. Ik heb het al
vaker gezegd, en zeg het ook dit keer weer: het is symboolpolitiek!
In de wintermaanden staan de meeste oldtimers op stal. De
‘overgangsregeling’ voor oldtimers met Datum Eerste Toelating 1 januari 1977 of
later, maar vóór 1 januari 1988 mogen deze drie maanden niet rijden en betalen
dan maar een kwart van de wegenbelasting tot een maximum van € 122,- euro per
jaar. De groep die wel rijd, is ten opzichte van de acht miljoen auto’s in
Nederland erg klein. Te klein om überhaupt iets bij te dragen aan de grafieken
en cijfers waar de politiek graag mee wappert.
Wij houden van die auto’s. Het zijn onze onschatbare
klassiekers die wij koesteren, poetsen en graag delen. Wij hebben de auto lief
op een manier die de rijder van een leaseauto nimmer zal begrijpen.
Acht miljoen auto’s, daar is geld uit te trekken. De auto
als melkkoe is de regering niet vreemd. Sterker nog, na jarenlang ervaring weet
de overheid het netjes in een politiek vat te verpakken en goot er een
milieusausje overheen. De steden dwingen ons op de fiets of in het OV te
stappen. Volgens hen een serieus alternatief. Snapt nu werkelijk geen enkele gemeente
dat een milieuzone geen alternatief is, maar dat de acht miljoen auto’s in
Nederland het alternatief moet worden? Rijden van stadsrand naar stadsrand of
werklokatie, en niet de steden in!
Anders denken, omdenken! Er zijn geen milieuzones nodig en
wij kunnen blijven rijden in onze onschatbare klassiekers. Wel zal ik even
moeten wachten tot maart, mijn auto is in de overgang en staat ’s winters drie
maanden keurig op stal. Ook dat is liefde. Fijne winterslaap auto!
Twitter mee met #milieuzone #MZnee