Auto’s ombouwen?

0

Auto’s ombouwen?
Rotterdam heeft een milieuzone. Een milieuzone die met veel bombarie is gepresenteerd en met een fiere wethouder die vond dat dit de manier was, om luchtvervuiling tegen te gaan. Nota bene in een havenstad, een stad waar de petrochemie onder diezelfde gemeente valt. Natuurlijk wethouder, m’n zuster op een houtvlot. Of toch niet?

Stichting Rotterdamse Klassiekers heeft met succes 14 ‘eisers’ bijgestaan die een rechtszaak hadden aangespannen tegen de Gemeente Rotterdam. Alle benzinevoertuigen mogen weer in Rotjeknor rijden. Wat blijft over? Een milieuzone voor diesels. Nog steeds in diezelfde havenstad!

Dat de milieuzone een politiek instrument is, moge duidelijk zijn. Dit heeft niets meer met het milieu of luchtvervuiling te maken. Het lijkt puur politiek idealisme van een wethouder in zijn laatste dagen als volksvertegenwoordiger. Laat het duidelijk zijn; hij vertegenwoordigd mij niet!

Diezelfde wethouder, claimt al jaren actief te zijn in de politieke ‘automotive’ tak in dienst van BV Nederland. Hij stelde onlangs doodleuk voor dat je ook auto’s kunt ombouwen naar elektrisch. Ik zie het niet voor me. Afgezien van de kosten en zware accupakketten waarvan kleuters met blote handen de grondstoffen in Verweggistan voor hebben gedelft, is elektrisch rijden niet het antwoord en geen oplossing. Sterker nog, het ombouwen van oude auto’s naar elektrisch maakt deze minder ‘duurzaam’ dan wanneer je op fossiele brandstof blijft rijden. Hoe dan?

Vele wetenschappelijke onderzoeken hebben al aangetoond dat het ombouwen of het bouwen van een elektrisch voertuig een dreun is voor onze mooie planeet. De accu’s en het opwekken van de stroom om vooruit te komen, wegen niet op tegen de uitstoot van een oude fossiele auto. Alleen blootvoets lopen is dan de uitkomst, maar dat wil de wethouder nu ook weer niet voorstellen.

Ik blijf rijden in mijn oude niet-zo-vervuilende-benzine auto. En voor wie een oude diesel heeft? Daar zijn wij nog druk mee bezig om ook die, permanent te ontheffen van de milieuzone. En dan is een milieuzone overbodig, zoals een onderzoek van de Telegraaf al aangaf. Een milieuzone is overbodig. Zeker in een stad als Rotterdam, een havenstad, een stad waar de petrochemie onder diezelfde gemeente valt, een stad die leeft van de scheepvaart, de overslag en het transport dat erbij hoort. Nederland is een grote milieuzone!

Politieke oplossingen, politieke pleisters op een bloedend beleid stopt het bloeden voor even, maar uiteindelijk zal de pleister vervangen moeten worden voor iets dat voor ons allemaal werkt. Inzetten op echte maatregelen: wanneer krijgt de Gemeente Rotterdam daar de ballen voor? Welke maatregelen zijn dat dan, vraagt u zich dan af? Ik zal een voorzet geven; Gemeentelijke parkeergarages in het centrum slopen en verkopen voor stadsontwikkeling, P+R buiten de ring omturnen naar transferia met horeca, kantoren en winkels, transit verkeer weren i.c.m. een nieuw verkeerscirculatieplan wat uitwaaiert naar de ring, stadslogistiek herzien, stadssnelwegen enkelbaans maken, meer goedkope zuinige taxi’s en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is een plan dat in de maak is.


Dus: niet mijn oldtimer ombouwen, maar de stad Rotterdam ombouwen zodat er een gewenst gedrag ontstaat waar mens en milieu bij gebaat zijn. Dan is een milieuzone, of een politieke pleister, overbodig! Laat Rotterdam een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld. Niet lullen maar Poetsen!

Frank Hensen
Column in magazine: Onschatbare Klassieker Okm 9 2017

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)