Verenigd u!
Utrecht (344.384
inwoners) een stad van prachtige grachten en de Domtoren. Een stad waar
de fiets heilig is. Een stad waar een omstreden milieuzone ingevoerd werd.
Diesels van voor 2001 mogen er niet meer komen. Met veel bombarie heeft de
gemeente dit huzarenstukje als ‘het’ middel de media ingeslingerd. Boe! Riep er
één. Even verderop, nog een individuele klaagzang welke al snel overstemt werd
door het geluid van de gemeente en de media. De KNAC heeft nog gepoogd ‘roet’
in het eten te gooien, maar haalde bakzeil. Journalist Hoogland poogde ook zijn
gelijk bij de rechter te krijgen. Helaas kreeg hij gelijk, een rekening van de
proceskosten. De gemeente Utrecht ging daarna het eigen wagenpark vernieuwen.
Echte oude gemeentevoertuigen werden vervangen door gloednieuwe euro6, LPG en
zelfs een paar EV’s. Goed voorbeeld deed goed volgen en de stadsbussen, die
regelrecht uit de middeleeuwen stamden, werden door onder andere U-OV
vernieuwd. De oude versleten diesels eruit, nieuwe schonere diesels erin. Alleen
al daarmee verloor de milieuzone in Utrecht zijn waarde. Toch bleef het stil.
Stil vanuit de oppositie, stil vanuit de gedupeerde. De feiten bleven beperkt
tot de kroeg en haalde vaak Facebook niet eens. Het bleef stil.
Amsterdam (853.312 inwoners)
de toeristenstad van Nederland die overspoeld wordt door badgasten die graag de
tulpen, de grachten en alles wat god verboden heeft, willen zien en meemaken.
De stad staat onder druk. Onder die druk voerde de gemeente Amsterdam een
milieuzone in met eigen regels. Grachtenvaarders mogen niet meer met kleine
oude buitenboordmotortjes toeren door de stad. Viertakten uitgezonderd. En wat
te denken van de ultra zuinige karakteristieke Solex? Het mag niet meer. Her en
der klaagde een Amsterdammer en ook hier riepen mensen wat ze ervan vonden
tegen dovenmansoren. Het tegengeluid met de feiten ebde weg. Weg uit de media,
weg uit social media. Het bleef stil.
Rotterdam (633.471 inwoners)
bleef niet stil! De boosmannen en boosvrouwen gingen samenwerken. Er werd voor het gezamenlijke doel een stichting
opgericht. Stichting Rotterdamse Klassiekers. Twitter en Facebook werden
ingezet, er kwam een website milieuzonerotterdam.nl, TNO Rapporten werden
doorgerekend, bezwaarprocedures werden gestart. De groep groeide en groeide. In
kennis en aantallen. Rotterdam verenigde zich en liet een geluid horen dat niet
overstemd kon worden door de gemeente. Rotterdam werd gehoord, er werd
geluisterd. En ze wonnen!
’s Hertogenbosch, Amsterdam, Breda, Delft, Den Haag,
Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Rijswijk, Arnhem
maar ook Schiedam en alle andere steden die een milieuzone hebben of overwegen
om er één in te gaan zetten: verenigd u! Laat uw stem horen! Dan wordt het stil
bij de gemeente. Laten we lang en gelukkig leven, zonder oneerlijke onzinnige
dure milieuzones, en genieten van onze en andere hobby’s. Verenigd u!
Frank Hensen
Column in magazine: Onschatbare Klassieker Okm 10 2017
Column in magazine: Onschatbare Klassieker Okm 10 2017