Mijn hoop voor 2019

Eveline
0
Afgelopen vrijdag fietste ik van werk naar huis. Op vrijdag is het pizza-avond en boodschappenavond. Maar deze maand - na de feestdagen - zit iedereen krap, nie waar? Dus diepvriespizza en verder de kasten leegeten. Heel creatief. 

Foto: kleingeld ...…..Het is niet veel.....
Terwijl ik van de supermarkt naar mijn fiets loop, spreekt een dakloze man mij aan. Hij vroeg of ik misschien een kleine bijdrage had, zodat hij in de opvang kon slapen. "Het is namelijk zo koud, weet u mevrouw". We raakten beetje aan de praat over de opvang en over het weer, koetjes en kalfjes eigenlijk. Ik pakte mijn portemonnee. Er zat denk ik bij elkaar 50 cent aan kleingeld in, meer had ik ook niet. Ik gaf hem al het kleingeld. Ik hoorde mijzelf zeggen: "sorry, het is niet veel, want ik heb ook niet veel". Waarop de man zei: "dank u wel mevrouw alles is welkom". 

Op de fiets naar huis hoorde ik het mij nog een keer zeggen: "sorry het is niet veel, want ik heb ook niet veel". 

Ondertussen begon het te hagelen en kwam ik thuis aanfietsen. Frank had de oven al aangezet, het was warm in huis en mijn gezinnetje stond mij al op te wachten. 

Sorry, het is niet veel, want ik heb ook niet veel. Ik heb een huis, warmte, een gezin, eten, een douche en een warm bed, hoezo ik heb niet veel? Gek hoe een kort gesprek je aan het denken kan zetten. 

We gaan er allemaal op voor uit, zegt het kabinet. 

Ondertussen leven er meer en meer mensen onder de armoedegrens. 

Zijn er voedsel-, kleding-, speelgoed- en huisdierbanken in het leven geroepen. 

Mensen worden hun huizen uitgezet, omdat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen. 

We gaan er bijna allemaal op voor uit, wordt er vanuit Den Haag geroepen. 

Dat klopt. Wij met ons gezin, gaan er netto € 65,-- per maand op voor uit. 

Alleen de hoge heren zijn even vergeten dat de belasting is verhoogd op boodschappen. De zorgpremie, de gemeentelijke belastingen, waterschapsbelasting, het openbaar vervoer en de parkeervergunningen: het is allemaal duurder geworden?

Onze situatie; getrouwd stel, geen kinderen, ik werk fulltime voor een baas en Frank is ZZP-er. Wij hebben gezamenlijk een modaal inkomen. Als wij alles betaald hebben, houden wij een paar tientjes per week over voor boodschappen.  Wij hebben elke dag vers eten, een drankje, een knabbeltje in het weekend en dat alleen door goed in te kopen en te letten op aanbiedingen. Wij hebben alles weggedaan wat we niet meer gebruikten, niet meer nodig hadden of geen behoefte meer aan hadden. Dit betekende soms beste zware afscheidsmomentjes. 

Als wij ons huis zouden moeten verkopen, komen wij - gezien mijn salaris - niet in aanmerking voor een huurwoning met een normale huur. Een huis kopen, gaat niet want voor € 175.000,--, mag je blij zijn als je een parkeerplek kan kopen in de Randstad. 

Onze waterschapsbelasting wordt dit jaar € 25,-- per maand duurder, de rioolheffing wordt € 30,-- per maand duurder, de zorgverzekering (voor 2 personen) wordt € 15,-- per maand duurder, de energierekening wordt € 40,-- duurder en het waterschap is € 25,-- per maand duurder. En dan niet te vergeten dat we per maand zo'n € 60,-- meer kwijt zijn aan boodschappen vanwege de verhoging van de belasting. 

Een snelle rekensom leert mij dat ik per maand € 195,--  meer kwijt ben. Als ik dan mijn 'loonsverhoging van de staat' van € 65,-- daar vanaf haal, betekent dat ik € 130,-- per maand meer kwijt ben. 

Best Kabinet, ik heb geen € 130,-- extra op de plank liggen. 

Hoe gaan mensen dit doen, die nu al aan de grond zitten? 

Ik moet weer denken aan mijn gesprek met de dakloze: sorry het is niet veel, want ik heb ook niet veel...….. Nog altijd meer dan hem. 

Wij leven in een mooi land. Alles is op zich goed geregeld. We kunnen vrij zijn, leven niet in oorlog. We kunnen naar school en kunnen als persoon eigenlijk worden wie we willen zijn. Man, vrouw, transgender, gender neutraal, homo, lesbisch je mag het godzijdank allemaal zijn. Als je maar jezelf bent en gelukkig bent. 

Maar wat in dit land niet schijnt te kunnen, is betere voorzieningen en zorg voor mensen die het nodig hebben. Het is een cliché, maar de rijken worden rijker en de armen worden armer. Wat nou als de rijken iets minder rijk zouden worden en de armen iets minder arm?

Laten we wel wezen, sommige mensen hebben geen cent om aan hun kont te krabben, maar we moeten wel met zijn allen betalen voor de verbouwing van een vorstelijk huis. Maar wie helpt Jan Modaal (ook zo'n lekkere benaming) bij het zoeken van een nieuwe baan, bij het zoeken van een nieuw huis of bij het aan elkaar knopen van de eindjes elke maand? 

In december waren de verkiezingen voor de slechtste reclameslogans. Hier stond een super goeie in van Schildersbedrijf Rutte. "Ga niet zelf zitten kutte, bel schildersbedrijf Rutte'.

Tegen dit kabinet zou ik willen zeggen: 

"Kabinet Rutte, wat zit je nou toch allemaal te kutte?"

Mijn hoop voor 2019 is, dat de mensen in Den Haag wakker worden. Echt gaan zien hoe slecht het met sommige mensen gaat in het land. Laten we elkaar meer helpen. Gooi minder spullen weg, maar kijk in je omgeving of iemand het nog gaan gebruiken. Het is redelijk wishfull thinking dat er vanuit Den Haag iets zal worden gedaan, maar iemand mag hopen. Ik schrijf dit verhaal niet om zielig te zijn, want dat zijn we niet. 

Mijn hoop voor 2019 is, dat Den Haag stopt met fabeltjes te vertellen. We worden er namelijk niet allemaal beter van, sommige worden er beter van, maar die waren al beter.

Mijn hoop voor 2019 is, dat de linkse en de rechtse politiek de oogkleppen af doen en er achter komen dat als je samenwerkt, concessies doet en luistert naar de ander, je meer dingen voor elkaar krijgt. Het geschreeuw, de beloftes en de aannames die nu uit de Kamer klinken, zijn niet gebaseerd op het ware leven, maar zijn gebaseerd op aannames, geschreeuw en beloftes. 

Mijn hoop voor 2019 is, dat Links en Rechts samen vooruit kijken en niet apart. 

...…..Het is niet veel.....

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)