Parkeer perikelen

0

Parkeren in een stad, staat gelijk aan ellende, irritatie, parkeergarage, drukte, geen plaats, rondjes rijden en dat het duur is. Maar tegenwoordig is er een fenomeen extra. Buitenlandse wagens en lang parkeerders die de plekken innemen van de bewoners. Niet voor een paar uur, maar gelijk een paar dagen tot soms enkele maanden. Om horendol van te worden. En dit speelt op meerdere plekken in heel Rotterdam.

Foto: Een buitenlands voertuig zonder parkeervergunning staat langere tijd gratis geparkeerd. Omwonende klagen hierover.

Kan jij je auto parkeren als je van je werk thuis komt? Hoe lang moest jij rondjes rijden tot je een plekje gevonden had? Gesprekken die hier mee beginnen, na een lange werkdag is meer regelmaat dan uitzondering. De parkeerdruk is enorm toegenomen in de steden. Het gaat beter met de economie. Meer en meer mensen kopen weer een auto of een tweede auto en ook krijgen de thuiswonende kinderen al vaak een auto om veilig en makkelijk van A naar B te kunnen reizen. Gevolg? Niemand kan meer fatsoenlijk zijn auto kwijt, na een lange werkdag. Maar ook in het weekend spelen deze irritaties.

Niet alleen de parkeerdruk is toegenomen. Ook de buitenlandse auto’s en busjes die dagen en soms zelfs maanden geparkeerd staan vormen een grote irritatie bij bewoners die hun auto nergens kwijt kunnen. Zeker als je eigen straat vrij parkeren is, zonder parkeervergunning maar de omliggende wijken allemaal betaald zijn, kan je wel eens van een koude kermis thuis komen en gewoon niet je auto kunnen parkeren. En wat moet je dan? Dan maar rondjes rijden en wachten dat er ergens een plekje vrijkomt. Of maar ouderwetsch dubbel parkeren met de kans op een bekeuring.
Wat kan je anders? Je kan nergens heen. Horendol worden de bewoners daarvan en de sfeer op straat wordt er niet beter op.

Dennis sprak hierover al eerder met het Algemeen Dagblad over de Ceintuurbaan bij Correct. Bewoners Hilligersberg-Zuid worden horendol van buitenlandse parkeerders https://www.ad.nl/rotterdam/bewoners-hilligersberg-zuid-worden-horendol-van-buitenlandse-parkeerders~a765c5d4/

En niet alleen in Hillergersberg-Zuid worden ze horendol. Ook in andere wijken waar het gratis parkeren is. Rotterdam Noord Blijdorp in de Blijdorpse Polder is het gratis parkeren. En ook hier staan buitenlandse en Nederlandse voertuigen geparkeerd voor langere tijd.  In Hillergersberg-Zuid, wat net buiten de milieuzone valt, staan dan ook opvallend meer oude dieselbusjes en oudere diesel personenwagens gestald. Net binnen de milieuzone grens die alleen nog voor diesel geld (tot en met 31-12-2019) staan dan weer opvallend veel benzine personenwagens geparkeerd. Briefjes onder de ruiten helpt niets, parkeerders aanspreken ook al niet. Wat moet je dan doen om deze overlast tegen te gaan? Betaald parkeren is een optie. Niet de meest geliefde optie, al zijn er geen andere alternatieven te bedenken die voor de bewoners niets kosten. Een “blauwe zone” kan een optie zijn. Alleen is die optie niet in het parkeerbeleid van Rotterdam opgenomen. Evenals een zone waar bewoners gratis parkeren met een ontheffing en bezoekers moeten betalen. Ook dit kent Rotterdam niet. Rotterdam, de stad van vernieuwing is behoorlijk ouderwets als het gaat om parkeren. Het parkeerbeleid mag vernieuwd worden, nieuwe proeven mogen van mij geinitieerd worden. Want wat in wijk A werkt, hoeft niet per definitie in wijk B ook te werken. Maatwerk per wijk of zelfs per straat lijkt mij dé oplossing om de parkeer perikelen op te lossen. En dat moet lukken met de batterij aan verkeerspsychologen, stadsmariniers en weet ik veel wat voor mooie beroepen de gemeente Rotterdam nog meer heeft om problemen op een mooie, goede, en zelfs soms ludieke manier op te lossen. Roep Boe tegen wild parkeerders? https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/betaald-parkeren/

“Ze komen met de taxi, op de (vouw)fiets, met een andere auto of worden gebracht om de auto op te halen.” Behoorlijk asociaal vinden de omwonende dit gedrag. Als je lang wilt parkeren, ga dan naar Zestienhoven wordt er dan gescandeerd.
https://www.rotterdamthehagueairport.nl/reizigers/parkeren/reserveer-uw-parkeerplaats/

Maar zelfs als je een parkeervergunning hebt, en je woont in het centrum, dan nog is er een gerede kans dat je je auto niet kan parkeren. Dat overkwam bewoner O. Die bracht de zaak onder de aandacht via de ombudsman. https://www.ombudsmanrotterdam.nl/parkeervergunning-maar-geen-plaats-om-te-parkeren/ Via de ombudsman een parkeerplaats afdwingen bij de gemeente is geen sinecure. Want de gemeente Rotterdam beheert zelf een aantal (verlieslijdende) stadsparkeergarages. Al jaren is de bezettingsgraad onder de maat en actie op actie moesten deze garages vullen wat tot op heden nog geen groot succes is. Zelfs niet met combinatie acties waarbij je soms voor een euro in een parkeergarage staat. In het centrum wel te verstaan. Er moesten toch minder auto’s de stad in? Iets met gezondere lucht en milieuzone? En toch voert de gemeente actie om die parkeergarages te vullen. Wil je er gebruik van maken? Pak hier je voordeel: https://parkereninrotterdam.nl/ Al heb ik een heel ander plan voor de gemeentelijke parkeergarages. Deze staan verwoord in de “Rotterdam Stadstransitie visie 2018-2028” en is te vinden op http://milieuzonerotterdam.nl/nieuws/20180316/visie-rotterdam-transitie.htm

Terug naar Rotterdam Noord.
in de wijk Blijdorp pakt de gemeente de parkeerproblemen aan met een App. Hi-tech parkeren met sensoren in de wijk, zodat je kan zien waar in welke straat nog een plekje vrij is. Erg handig maar in de praktijk toch niet altijd even gebruiksvriendelijk. Plus, de kans dat je je auto niet kwijt kan, bestaat nog steeds. https://www.rijnmond.nl/nieuws/168192/Rotterdam-pakt-parkeerprobleem-Bergpolder-en-Blijdorp-aan-met-app Kan je je auto weer niet kwijt? Dan wijken die geïrriteerde bestuurders schoorvoetend uit naar de omliggende straten, Vroesenkade, Noorderkade, Daltonlaan en de Kanaalweg. Immers, niet iedereen heeft een parkeervergunning of zal die krijgen, en die moeten daar dus wel parkeren. En met 71% verhoging van de parkeervergunningen in 2019 ten opzichte van 2018 zullen er steeds meer en meer voertuigen uitwijken naar de randen van de stad, om daar gratis te parkeren, voor langere tijd. Horendol worden ze ervan!

Een oplossing is nog ver weg, maar betaald parkeren is altijd dichtbij.



Voor de bezoekers van Rotterdam. Kijk op de site Prettig Parkeren:
https://www.prettigparkeren.nl/kaart/#!Rotterdam/


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)