Hondenbaan gezocht (Parttime)

0

Als je gaat zoeken naar de betekenis van “Hondenbaan”, kom je uit op hoogst onaangename bezigheid of zeer onaangenaam werk. Ook wel zeer vervelend werk word een hondenbaan genoemd. Tweedekamer lid Paul Rosenmüller schreef ooit eens: "Het Kamerlidmaatschap is een 'mooie hondenbaan'. Iets moois kan ook iets vervelends hebben. Aan de andere kant hebben we ook de letterlijke betekenis van het woord; Werken met honden. Als je het nog platter bekijkt in de vorm van de betekenis zoals het er staat, kom je op de essentie van deze blog; Hond-en-baan.

Foto: Pip op mijn bureau tijdens mijn werk thuis als freelancer. 

 Aangenaam, dit is Pip. En Pip is een zogenaamde Roteb terriër met een rugzakje. Een klein zwart lief dankbaar mormeltje die we van de dood hebben gered. En dankbaar is ze. Één nadeel; mevrouw vind alleen zijn niet zo leuk. En dat kan ze ook niet zo heel goed. Alleen zijn is toch wel essentieel als je weg moet, naar een afspraak, boodschappen wilt doen, of wilt werken, bij een baas of als freelancer op locatie. Je moet wel eens de deur uit, voor langere tijd.

Duizenden Nederlanders met een hond werken, en de meeste fulltime. Waarom ik dat niet kan? Daarvoor gaan we even terug in de geschiedenis. Stap aan boord in mijn tijdmachine en sjees mee naar toen was geluk nog heel gewoon.

Als Freelancer doe ik diverse klussen. Marketing, ontwerpen, projecten, schrijven, fotograferen, websites, klussen, restaureren, auto’s en boten etc etc. Rottwerk.nl is daarmee gevormd. Thuis werken bood de ideale situatie om een pup te nemen, op te voeden en groot te brengen. Al jaren lag er bij wijze van spreken een bot klaar om gekloven te worden. Toen beide nog fulltime werkzaam en een druk sociaal leven. Wijselijk hebben we toen besloten dat het niet de tijd is om een hond te nemen. Laat staan kinderen. Tot de situatie veranderde en ik vanuit huis ging werken en er wel tijd was voor een hond. Eindelijk!

We hebben Pip gered uit een dodingsstation waar ze gedumpt was om afgemaakt te worden. Gelukkig is dat niet gebeurd en konden wij haar in huis nemen. ‘oh wat schattig’ tot ‘wat een droppie’. Pip was, en is door iedereen goedgekeurd. Ze is echt om op te vreten… (niet voor consumptie geschikt).

Één nadeel. Alleen zijn, was uit den boze. Was! Bijna voltooid verleden tijd. Van een halve seconde (verstoppen achter een deur) oplopend naar 1 minuut (snel hout halen voor de kachel) tot een uur (ben even boodschapje doen, zo terug). Dat duurde een jaar. Een jaar bezig om een hond te trainen om alleen te zijn. Dat is geen sinecure kan ik je vertellen, wel erg leuk om te doen. Ondanks het plezier dat ik erin heb, is het nog een lange weg om dit op te rekken naar 3 á 4 uur.

En daar zit de de crux. De opdrachten zijn minder geworden, de inkomsten dalen gestaag, de tijd groeit maar de bankrekening slinkt. Het leven van een ZZP’er gaat niet over rozen. Het idee om parttime aan het werk te gaan lonkt. Freelancer en werken in loondienst is geen ZZP’er vreemd. Maar….. 

Hoe dan? Hoe kan ik in loondienst gaan werken als mijn meisje, onze pip, onze Roteb Terriër niet alleen thuis kan blijven? Hoe ga ik dat combineren? Naar de opvang? €20 euro per dag is normaal wat diverse oppassers rekenen. Werken voor de oppas was nou niet mijn idee van in loondienst gaan. Werken, in loondienst, waar Pip mee kan, dat zou een ideale oplossing zijn.

Waar dan? Wie neemt er nu iemand aan, die zijn hond mee neemt? Ik heb even gezocht op internet, maar kan niks vinden. niks, nadda noppes. Of ik zocht met mijn ogen dicht. Help?

Wat zijn beroepen wat je kan doen met je hond. Een hondenbaan in positieve zin dus. Boswachter? Eenzame ouderen bezoeken? Therapeut met hulphond pip, om mensen van hun angst van honden af te helpen? Inspecteur voor dijken? Wijk, straat of buurt surveillance? Iets creëren kan altijd. Zijn er beroepen die  te combineren zijn met een hond? Vast wel, alleen ben ik er nog niet achter. Weet jij ze wel? Dan hoor ik dat graag van je.

Gezocht een hondenbaan, parttime in Rotterdam Noord. Email mij op frank@hensenmedia.nl

www.hensenmedia.nl - www.RottWerk.nl - www.wimlex.nl 


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)