GroenLinks wethouder
Judith Bokhove (Mobiliteit, jeugd en taal) in samenwerking met GroenLinks
wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie)
gijzelen de Rotterdamse Milieuzone. Keiharde woorden, en direct op de partij
gericht vanwege de zeer starre houding in het dossier #milieuzone.
Soms zijn harde woorden nodig. Hele harde woorden om aan de
bel te trekken en te laten zien dat er wel degelijk wat aan de hand is.
Namelijk dat de Rotterdamse fractie van GroenLinks de milieuzone gijzelt. De milieuzone?
Die was toch afgeschaft? Klopt, ten dele.
Jaren hebben een groep bezorgde Rotterdammers onder de naam Stichting Rotterdamse Klassiekers http://milieuzonerotterdam.nl/ gestreden tegen de Rotterdamse variant van de milieuzone. Tot aan de hoogte rechters aan toe. Alle media kanalen zijn ingezet en na verschillende debatten en heftige discussies kwamen de verkiezingen in Rotterdam. En toen werd het angstvallig stil op het stadhuis. Het duurde en duurde maar. Geen coalitie en de formatie stevende af op een nieuw record.
Jaren hebben een groep bezorgde Rotterdammers onder de naam Stichting Rotterdamse Klassiekers http://milieuzonerotterdam.nl/ gestreden tegen de Rotterdamse variant van de milieuzone. Tot aan de hoogte rechters aan toe. Alle media kanalen zijn ingezet en na verschillende debatten en heftige discussies kwamen de verkiezingen in Rotterdam. En toen werd het angstvallig stil op het stadhuis. Het duurde en duurde maar. Geen coalitie en de formatie stevende af op een nieuw record.
De formatie stevende af op een nieuw record.
https://www.ad.nl/rotterdam/formatie-stevent-af-op-record~a335ac91/
https://www.ad.nl/rotterdam/formatie-stevent-af-op-record~a335ac91/
Nadat de coalitie gevormd was, kon er gesproken worden over
een coalitieakkoord. Een akkoord over hoe de partijen samenwerken, wat ze doen,
en wie welke post zou gaan bekleden. Onder druk van Vincent Karremans van de
VVD is de milieuzone een heel groot punt geweest in het coalitieakkoord. Die
moest en zou verdwijnen. Want, de milieuzone werkt niet, is duur en
onduidelijk. Na weken van gesprekken te hebben gevoerd, moest GroenLinks flink
wat water bij de wijn doen, en schoorvoetend toegeven aan dat de milieuzone ‘uit
gefaseerd’ zou gaan worden. Mooie politieke bewoording wat niets meer en niets
minder zegt, dan, Afschaffen. De milieuzone zou verdwijnen en om te beginnen
met Benzine/LPG voertuigen. Die waren per direct weer welkom in de stad.
Bewoners konden weer naar huis rijden. Diesel voertuigen moeten dan nog even
wachten. Diesel wordt per 31-12-2019 afgeschaft en dan blijft alleen een zone
over voor vrachtwagens.
Maar, nu kunnen de bewoners met een oude auto wel naar huis rijden, maar niet parkeren. De verantwoordelijke wethouder, Bokhove, weigert de parkeervergunningen terug te geven die bewoners voor de milieuzone wel hadden.
Een artikel van 15 sept 2018 in de NRC die nog steeds vandaag
de dag zeer actueel is! Leefbaar Rotterdam, De Rotterdamse VVD, SP Rotterdam en
de PvdA Rotterdam vinden allemaal dat er Zo Snel Mogelijk, een einde moet
komen aan de oude (2013) regeling voor parkeervergunningen. Alleen Judith
Bokhove van GroenLinks Rotterdam denk daar anders over. Robert Simons van
Leefbaar verwoord het heel goed: "Op deze manier voer je de #milieuzone
weer in, maar dan op een andere manier." Dit moeten we niet willen. Hoogste
tijd voor een stevig gesprek met een definitieve oplossing. Pure onrecht!
- - - - - - - - - - - - -
Het artikel uit de NRC van Lucette Mascini- 15 september 2018:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/15/geen-milieuzone-maar-toch-geen-parkeervergunning-voor-oude-autos-a1616262
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/15/geen-milieuzone-maar-toch-geen-parkeervergunning-voor-oude-autos-a1616262
Geen milieuzone, maar toch geen parkeervergunning voor oude auto’s
Milieuzone Het nieuwe stadsbestuur schaft de milieuzone af, maar
bezitters van oude auto’s krijgen hun parkeervergunning niet terug
Enkele honderden Rotterdammers krijgen geen
parkeervergunning voor hun auto omdat deze voor juli 1992 gebouwd is en op
benzine rijdt. „Een enorme tegenvaller”, aldus bestuurslid van de stichting
Rotterdamse Klassiekers, Frank Hensen.
Hij had verwacht dat de gemeente na de zomervakantie weer
parkeervergunningen zou uitgeven voor hun oude ‘Eendjes’, Mini’s en Saabs,
omdat het pas aangetreden stadsbestuur besloot de milieuzone af te schaffen en
hun auto’s weer toe te laten. „Het rare is dat we dus overal mogen rijden en
parkeren. Alleen moeten wij in zones waar betaald parkeren ingevoerd is, veel
meer betalen dan bezitters van nieuwere auto’s. Dat is niet eerlijk.”
Reden is volgens de woordvoerder van de wethouder die erover
gaat, Judith Bokhove (GroenLinks) van mobiliteit een oude parkeerregeling. Deze
is ingezet door wethouder Jeannette Baljeu (VVD) in het college dat de stad van
2010 tot 2014 bestuurde. Daarin staat dat de gemeente geen nieuwe vergunningen
uitgeeft voor benzineauto’s van voor juli 1992.
„Dat was destijds de afspraak in het coalitieakkoord”, zegt
Jan Willem Verheij, fractievoorzitter van de VVD in de gemeenteraad. „De VVD
heeft deze regeling ingevoerd omdat andere partijen dat graag wilden. Maar ze
was er zelf geen voorstander van.”
Volgens Hensen van Rotterdamse Klassiekers is deze regeling
niet van toepassing op de meeste bezitters van oude auto’s. In hun geval gaat
het namelijk niet om een nieuwe parkeervergunning. „Het gaat om herstel van de
oude parkeervergunning die de gemeente van ze heeft afgepakt toen de milieuzone
in 2016 is ingegaan. Dan is het geen nieuwe aanvraag.”
De boodschap dat de gemeente ondanks het afschaffen van de
milieuzone geen nieuwe parkeervergunning verleent, komt hard aan bij bezitters
van oude auto’s. „Ik weet niet of ik het nog kan betalen”, zegt eigenaar Suns
Smit van een oude brandweerrode ‘Eend’. „Ik parkeer sinds een aantal maanden in
een garage die 110 euro per maand kost. Ik moest hem daar wel neer zetten omdat
er steeds ingebroken werd op het terrein buiten de milieuzone waar ik hem
onbetaald kon neerzetten. Maar dat was onbewaakt. Als ik hem daar gelaten had,
zou hij kapot gaan.”
Symboolpolitiek
Er moet zo snel mogelijk een einde komen aan deze oude
regeling voor parkeervergunningen, vindt raadslid Aart van Zevenbergen van de
SP. „Je pakt mensen met een kleine beurs hun auto af. Terwijl de uitstoot van
die auto’s nauwelijks bijdraagt aan de luchtvervuiling in de stad.”
Volgens van Zevenbergen moeten de cruiseschepen die
wekelijks aanmeren bij de Wilhelminapier geweerd worden. „De uitstoot van een
zo’n schip staat gelijk aan die van 83.000 auto’s. Dus waar hebben we het over
met die paar honderd oude auto’s? Dit is symboolpolitiek.”
Als de gemeenteraad niet in beweging komt om een parkeervergunning voor oude benzineauto’s weer toe te staan, volgt een nieuwe gang naar de rechter, zegt Hensen van Rotterdamse Klassiekers. „Ik dacht dat we dat gehad hadden. Maar wellicht moet het getouwtrek weer opnieuw beginnen.”
De woordvoerders van coalitiepartijen VVD en PVDA, Dieke van Groningen en Dennis Tak, zeggen met de wethouder in gesprek te willen om te kijken of het mogelijk is om de parkeervergunningen voor oude auto’s te herstellen of opnieuw uit te geven. In de vorige bestuursperiode hebben deze partijen zich consequent aan de zijde van de oldtimer-bezitters geschaard en noemden zij het verbod op deze auto’s in de milieuzone evenals de SP nu „symboolpolitiek”.
Oppositiepartij Leefbaar Rotterdam wil dat Bokhove de
parkeervergunningen direct weer uitgeeft. „Rotterdammers worden benadeeld”,
zegt raadslid Robert Simons. „Als je van buiten de stad komt kan je met je
‘Eend’ door Rotterdam sjezen, terwijl onze eigen inwoners hun oude auto moeten wegdoen
omdat ze de parkeerkosten niet kunnen betalen. Op deze manier voer je de
milieuzone weer in, maar dan op een andere manier.”
- - - - - - - - - - - - -
Kortom: Geef de
Rotterdammer zijn parkeervergunning terug. Doet Bokhove dat niet, dan gijzelt
ze de milieuzone en blijft deze alsnog bestaan, maar dan in een andere vorm.