Ben je in de stemming? (verkiezingen)

0

Vandaag (20 maart 2019) is het de dag van de Provinciale Staten verkiezingen en de waterschapsverkiezingen. Op TV en in kranten is uitvoerig aandacht besteed aan de Provinciale Staten verkiezingen met landelijke debatten op TV met de kopstukken uit de Tweede Kamer en regionale debatten op de lokale zenders. De waterschappen komen er bekaaid vanaf en hobbelen mee op de house van de Provinciale Staten verkiezingen, waar we voor de Eerste Kamer kiezen. Beide zijn belangrijk! Beide vind ik belangrijk!

Foto: De kieslijsten van de Provinciale Staten en Delfland. 

Welkom in Rotterdam.
Woon je in een woonboot en lig je in het Schie-Schie kanaal dan betaal je sinds 2019 aan twee waterschappen. Je ligt, met de woonboot in het water van waterschap Delfland maar loost met je riool in het waterschap van Schieland. Ingewikkeld maar wel overzichtelijk, althans.

Overzichtelijk is het echter nog lang niet. Om te beginnen lopen de rekeningen via RGB. De Regionale  Belasting Groep verzorgt de betalingen voor zowel Delfland als Schieland. Je zou dan kunnen zeggen dat dat in orde is. Ook hier schort het aan punctualiteit. De rekening van Delfland hebben we al binnen maar de andere van Schieland nog niet, en als we informeren wanneer we die krijgen is dat nog niet duidelijk. Wel werd er met zekerheid gezegd dat dit ook zo in de toekomst blijft. Geen verbetering in de rekeningen op tijd versturen en als het even kan, gelijktijdig verzorgen. Niet iets wat heel ingewikkeld is lijkt mij. De bedragen zijn bekend, de bewoners zijn bekend en de processen om de rekeningen via de RGB te versturen zijn bekend.Toch blijkt dit erg lastig te zijn. 

Twee waterschappen, zou je logischerwijs ook zeggen, twee keer stemmen. Fout!
Dat zit er niet in, twee keer stemmen voor beide waterschappen. De gemeente Rotterdam verzorgt de stembiljetten en de kandidatenlijsten. Achteraf bleek ook hier een fout gemaakt te zijn. De woonboten in Rotterdam hebben per abuis de verkeerde kandidatenlijst ontvangen, die van Schieland. Navraag bij de gemeente leert ons dat dit per ongeluk is gebeurd en dat dit niet de bedoeling was. Ook gaf de gemeente toe dat er een brief ontbrak bij de uitnodigingen. Een brief waarin uitleg gegeven wordt dat men voor het stemmen, verder moet reizen dan gebruikelijk. En verder reizen om te stemmen moesten wij. Normaal een paar minuten lopen naar het stemlokaal in je eigen wijk, om-de-hoek, was het nu de autonavigatie instellen in de auto en richting Schiedam te rijden, om daar in een onbekende wijk, je stem uit te brengen. Één stem wel te verstaan voor de waterschappen. Voor Delfland. Logisch?
Geen idee wie die mensen waren die op de lijst staan. Ik zag de namen voor het eerst. Een gemiste kans om een stem uit te brengen op de kandidaat die je stem verdient. De stem ging nu naar de eerste van de partij naar keuze. Geen idee wie die beste man/vrouw was. Maar u heeft dus mijn stem gekregen. Gefeliciteerd!

Waarom mag ik niet stemmen, voor de waterschappen in dit specifieke geval, in mijn eigen wijk, voor "mijn" waterschap? Ook al betaal ik aan twee waterschappen, waarom moet ik naar Delfland en niet naar “mijn” Schieland? Het klinkt zo onlogisch. En het is ook onlogisch. Het wormvormig aanhangsel op de waterkaart van het waterschap Delfland, is precies het water waarin wij liggen. Als een naald die diep in een andere waterschap is binnengedrongen.
De reden dat wij voor Delfland moeten stemmen, is mij tot op de dag van vandaag onbekend en onduidelijk. Ik hoop dat Delfland mij hier alsnog een antwoord op kan geven. Want logisch is het niet.

Een stem uitbrengen is normaal een fluitje van een cent, maar deze kosten ons extra moeite, zonder dat we het allemaal snappen. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig of de bewoners van het Schie-Schie Kanaal, ook die moeite zullen nemen, en vandaag hun stem uitbrengen op de persoon van hun keuze voor Delfland. Of zeggen zeg, te ver, te veel moeite, te ingewikkeld en slaan ze het over. Dat zou zonder zijn. Want iedere stem telt, en het is een democratisch recht om te mogen stemmen.

Zullen we afspreken dat het over 4 jaar  wel goed en logisch gaat? Of zullen we weer gewoon aan één waterschap betalen, zoals we dat tig jaar hebben gedaan, zonder problemen. 

Verandering wil niet altijd zeggen, verbetering. Soms was vroeger inderdaad alles beter. Maar de toekomst kan beter. Daarom stem ik, ook al ben ik niet in de stemming. Dat is mijn democratisch recht. Ben jij in de stemming? Stem!

Tot over 4 jaar. (in Schieland???)




Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)