Gisteren (02-05-2019)
knalde Sharon Dijksma (PvdA) een ambitieus plan de wijde wereld in alsof de
heilige graal was uitgevonden. “Wij bannen alle benzine en dieselvoertuigen
vanaf 2030 uit Amsterdam”. Alleen al het woord bannen in deze zin deed vele de wenkbrauwen
fronzen. Alleen was er naast de partij van Dijksma (PvdA) één andere politieke
partij blij met dit niet realistische plan, GroenLinks. De andere partijen
hadden zo hun eigen mening. Ook de bewoners, en heel Nederland heeft een mening
en met alle media aandacht, groeit de weerstand.
Afbeelding: Illustratie Amsterdamse proefballon |
Vandaag fluit de Tweede Kamer, Amsterdam terug. Remco
Dijkstra (VVD) “Amsterdam zet een stip op
de horizon, alleen is er momenteel helemaal geen wetgeving die een ban op
benzineauto‘s in de stad mogelijk maakt, En die regels daar gaan wij hier in
Den Haag over, niet Amsterdam. Het kabinet heeft niet al te lang geleden een plan
naar buiten gebracht om een einde te maken aan de lappendeken van milieuzones
in het land, daar levert dit voorstel niet bepaald een bijdrage aan.’’
https://www.ad.nl/politiek/kamer-fluit-amsterdam-terug-wij-gaan-over-autoplannen~a0c9e5f7/
https://www.ad.nl/politiek/kamer-fluit-amsterdam-terug-wij-gaan-over-autoplannen~a0c9e5f7/
Nu is 020 aan zet om dit van tafel te halen, en te erkennen
dat dit niet kan, dat het fout is, en dat ze dit niet kunnen (waar)maken en een
excuus is op zijn plaats. Je mag van mij ambitieus zijn, je mag doelen stellen,
je mag van alles bedenken om de lucht schoner te willen maken, maar doe dat op een
verantwoorde manier en denk eerst na, alvorens je de ballon op laat om te
kijken wat de meningen zijn. Een beetje logisch zelfdenkend persoon snapt dat
dit niet kan. En toch heeft lokaal
politiek Amsterdam dit naar buiten gebracht. Niet slim, maar geef wel aan dat
vooral de linkse partijen groot in willen zetten. Ze durven nu na jaren theatrale
politiek te hebben gevoerd in de oppositie. Als je groot inzet, reuring in de
samenleving tot stand brengt, media praat, schrijft en filmt er op los, dan is
het doel al bereikt. Een volgende discussie, al dan niet in Amsterdam, die
minder groot is, zal beter ontvangen worden en voor je het weet ook nog uitgevoerd.
in het AD: GroenLinks staat als enige volop te juichen bij de plannen van de hoofdstad. ,,Gezonde lucht is van levensbelang. Goed dat Amsterdam een heel duidelijk doel stelt. Een belangrijke stap waarvan ik hoop dat andere steden volgen.’’ https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/luchtkwaliteit/
in het AD: GroenLinks staat als enige volop te juichen bij de plannen van de hoofdstad. ,,Gezonde lucht is van levensbelang. Goed dat Amsterdam een heel duidelijk doel stelt. Een belangrijke stap waarvan ik hoop dat andere steden volgen.’’ https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/luchtkwaliteit/
Rotterdam gaat niet volgen. Rotterdam is een stad van niet
lullen maar poetsen. Amsterdam is meer andersom aan het verworden. Niet poetsen
maar een hoop lullen, voor bühne. Kijk wat Stichting Rotterdamse Klassiekers
voor elkaar hebben gekregen in Rotterdam. Niet alleen door actie te voeren,
lobbyen maar ook in gesprek gaan met Links en Rechts, met de burger, met de
politiek, lokaal en landelijk en met overtuigend bewijs, feiten, het gesprek
aan gaan en bij feiten blijven. De milieuzone is van tafel in Rotterdam en als
het aan de stichting ligt, blijft die ook van tafel. Er zijn tal van andere
opties die effectiever zijn. Feit! Lees alles op hun website: http://milieuzonerotterdam.nl/
Terug naar Amsterdam. Deze proefballon, geeft wel een duidelijke
richting aan die al lang is ingezet door de linkse partijen. En in ieder stuk,
ieder document en in ieder interview hoor je hoeveel maanden je eerder dood
gaat als er niets veranderd. Angst! Brrrrr. Gelukkig zijn de meeste zelf zo
wijs genoeg om dat in te zien en denken zelf logisch na. Deze methodiek,
inspelen op angst, nadert zijn einde, want het is ‘weer’ niet geloofwaardig wat
ze prediken. Om maar niet te spreken van de rekening. Want al die luchtkastelen
kosten miljarden. Miljarden die er niet zijn en er niet komen.
Amsterdam en de hoge prijs voor het diesel- en benzineverbod in 2030
By Erik van Putten | 3 mei, 2019
https://amklassiek.nl/amsterdam-en-de-hoge-prijs-voor-het-diesel-en-benzineverbod-in-2030/2019/05/03/
Amsterdam en de hoge prijs voor het diesel- en benzineverbod in 2030
By Erik van Putten | 3 mei, 2019
https://amklassiek.nl/amsterdam-en-de-hoge-prijs-voor-het-diesel-en-benzineverbod-in-2030/2019/05/03/
Toch blijft dit iets om in de gaten te houden. De getoonde
cijfers, zijn veelal rooskleuriger dan de werkelijkheid. Al dan niet
percentages van percentages en feitelijk juist, maar als je die cijfers
doorrekenend, en uitkomt bij de werkelijke (eind) cijfers, is het ineens niet
meer zo rooskleurig. En vallen ze keihard door de mand. Een beproefde
methodiek, die ook geen stand meer houdt bij vele.
Wat moeten we dan u met zo’n bericht? Niets? Iets? Ik zou
zeggen, verdiep je eens in de wereld van milieuzones, elektrisch rijden en
duurzaamheid plus de mooie term, carbon footprint. Er zal een wereld voor je
open gaan, en wat menig als duurzaam (lees: goed voor het milieu) bestempelen, is
eigenlijk helemaal niet zo goed, onder aan de streep, zoals beweert wordt. Het is
zo ingewikkeld geworden, dat het voor de normale man of vrouw nauwelijks nog te
begrijpen is. En dan klinkt een Amsterdamse Proefballon voor vele als muziek in
de oren. Voor de een is het keiharde heavy metal, voor de andere pure Bach,
terwijl het niets meer en niets minder is dan een proefballon om te kijken hoever
ze kunnen gaan. Een proefballon die al lek geprikt is voordat ie überhaupt de
schone lucht bereikt.
Toch is de ballon, iets meer. Nu GroenLinks regeert in Amsterdam
(samen met PvdA, D66 en de SP), zie je al verschillende uitvoeringen die hierop
aanhaakt, inhaakt, tegen aan leunt. En het einde van deze zogenaamde groene,
maar peperdure ambitie is nog lang niet inzicht. De milieuzone in Amsterdam
bijvoorbeeld. Eigen regels (die binnenkort door de regering recht worden
getrokken, zodat in heel Nederland dezelfde regels gelden: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/landelijke-regels-voor-gemeentelijke-milieuzone.9612954.lynkx)
waar oude brommers en scooters worden geweerd, de snorscooter op de rijbaan
moet, met helm op! En waar je met je bootje met een prima buitenboordmotor met
mengsmering door de benzine, niet meer mag varen. En ook dat plan willen ze
doortrekken. Doortrekken naar compleet uitstootvrij. Niet alleen een ban op de
tweetakt, maar ook op de viertakt en de kleine scheepsdieseltjes. Veel
watersporters zullen de kosten om in 2025 verplicht ‘uitstootvrij’ in Amsterdam
te varen niet kunnen opbrengen. https://www.nauticlink.com/nieuwsdienst/2019/05/02/111143454/veel-watersporters-zullen-de-kosten-om-in-2025-verplicht-uitstootvrij-in-amsterdam-te-varen-niet-kunnen-opbrengen/
Amsterdam heeft gestemd met als gevold dat GroenLinks met
Burgermoeder Femke Halsema, aan het roer, voor het zeggen hebben gekregen. De
PvdA met Sharon Dijksma, kan daardoor dit onzalige plan om alle fossiele brandstof
te bannen, met een meerderheid van Links, presenteren. Dat is het gevolg van de
gang naar de stembus afgelopen gemeenteraadsverkiezingen.
GroenLinks 10 zetels, D66 8, VVD 6, PvdA 5, SP 3, Pvdd 3, DENK 3, FvD 3, CDA 1, PVDO 1, CU 1 en Bij1 heeft er 1. Gevolg: een coalitie die dit kan bedenken. https://www.parool.nl/verkiezingen/dit-is-de-uitslag-van-de-gemeenteraadsverkiezing~a4582869/
GroenLinks 10 zetels, D66 8, VVD 6, PvdA 5, SP 3, Pvdd 3, DENK 3, FvD 3, CDA 1, PVDO 1, CU 1 en Bij1 heeft er 1. Gevolg: een coalitie die dit kan bedenken. https://www.parool.nl/verkiezingen/dit-is-de-uitslag-van-de-gemeenteraadsverkiezing~a4582869/