Dagelijks lezen, horen of zien we wel een item in de media over
duurzaamheid. De klimaatverandering, de CO2 uitstoot en nu de nieuwe
klimaat-hype; Klimaatplan. Is de Elektrische auto, dé oplosing? EV or not to EV. Thats the question
Waarom is duurzaam zo duur? Waarom is een Tesla zo duur of een BMW
i3? Waarom moeten de landen miljarden investeren in het klimaat met een
marginale opbrengst? Waarom moet een huishouden meer en meer gaan betalen per
maand om bij te dragen aan de doelstellingen die regeringen hebben bepaald?
Waarom moeten de huishoudens van het gas af? Kortom: Waarom zoveel moeite voor
zoveel geld, wat iedereen in de portemonnee raakt, en per saldo onder aan de
streep zo weinig oplevert? Moeten we dus allemaal maar een elektrische auto of
EV (electric vehicle) gaan kopen en zo het klimaat gaan redden? Heeft dat nut? Daar
wil ik achter komen. EV or not to EV. Thats the question.
Foto: Elektrische BMW i3 en een groot Cruiseschip op de achtergrond in Havenstad Rotterdam. |
Eerder artikel: De langzaamste innovatie in de automotive over de elektrische auto: https://frankhensen.blogspot.com/2018/12/de-langzaamste-innovatie-in-de.html
Is het zoals sommige het noemen een Klimaathysterie? Of is het een
speeltje van de over het algemeen linkse partijen? En hoe zit het met de
machtige auto-lobby? Wanneer heb je voor het laatst gehoord dat er zure regen viel?
In de jaren 80 was het hot! Nu in de vergetelheid geraakt. Niet dat de regen
meer zuur is, dat is het nog steeds alleen in die mate dat het niet ‘erg’ meer
is. De zogenaamde milieu-gekkies, maken ons daar niet meer bang mee. Want dat
is wat de milieulobby doet. Inspelen op angst. Laten we wel wezen, ik ben ook
voor een goed milieu waarin de echte vervuilers aangepakt moeten worden,
wereldwijd, ik herhaal het nog maar een keer, wereldwijd!! Maar niet dat milieuclubs
over de ruggen van de argeloze burger miljoenen en miljoenen euro’s subsidie
erdoorheen jagen en de goegemeente bang maken om hun boodschap, hun geloof over
te brengen, zodat ze er ook weer aan kunnen verdienen. Een absoluut verkeerde
insteek. Ok, we moeten wel eerlijk zijn. Seks sells, maar angst verkoopt nog
veel beter.
Ik zou veel liever zien dat milieuclubs de totale mindset over het gebruik van onze planeet proberen te beïnvloeden met positieve berichten. Wanneer heb je voor het laatst een actie gezien van bijvoorbeeld Greenpeace dat een bedrijf dat goed bezig is in het zonnetje zet, en daar een campagne omheen maakt. Niet! Want dat verkoopt niet en verliezen ze miljoenen euro’s aan subsidie. Maar ook het draagvlak onder de donateurs, lobbyclubs en de gehele linkse (en deel rechtse) kant van de politieke en bedrijfssectoren. Wat ze wel doen is oa. blokkades opwerpen, zich vast ketenen aan een trein, schepen enteren etc etc. Het theatrale actievoeren en weer inspelen op angst. En de media pakken het massaal op. Gratis reclame en de wereld spreekt er schande over, praten erover en dat is precies de bedoeling. En toch is het allemaal niet zo zwart wit. De mens is destructief. Of zijn het de grote bedrijven en de mensen die daar werken, de kleine radertjes, die het doen? Wie is nu de echte vervuiler? En wie doet het juist goed? Is het wel de mens die het ‘allemaal’ doet? Moeten we niet verder kijken dan alleen de mens, wereldwijd?
Een mooi voorbeeld dat de mens niet alleen invloed op het klimaat uitoefent maar juist krachten ver van de aarde hier ook een rol in spelen, hoor je nooit iemand over. Weten wij op dit moment wat er nog meer gebeurd zonder dat wij dat weten? Is onze kennis over het globale klimaat al zover dat we kunnen vaststellen dat er meer is, dan dat we zien? Daar heb ik geen antwoord op. Ik ben immers geen natuurkundige of een wetenschapper die dit onderzoekt. Wel wil ik die wetenschappers na laten denken over het feit dat er meer factoren zijn, dan nu bekend is. Denk aan het al om bekende "eb en vloed". Hoog water en laag water, is wereldwijd een fenomeen dat iedereen kent, en veroorzaakt wordt door? Juist, de Maan. En wat te denken van Springtij? Extra hoog water wat wordt veroorzaakt door de maan in lijn met de zon. Als de Maan ons water al meters hoog kan stuwen, wat doen de andere planeten, kosmische stralingen en wat daar nog meer rond zweeft, met onze fragiele blauwe planeet Aarde? Welke invloeden van buitenaf spelen hier op aarde en beïnvloeden ons klimaat? Daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Want ver voor de industriële revolutie was er ook al het fenomeen opwarming, zure regen, bodemdalingen, aardbevingen, ijstijden en een continu proces van klimaat verandering van opwarming en afkoeling. Een proces dat al miljoenenjaren fluctueert.
Krachten van buiten onze planeet hebben invloed, maar wat te
denken aan krachten IN onze planeet? De magnetische polen verschuiven. Of zoals
de Volkskrant het mooi kopt: Magnetische noordpool aan de wandel:
aardmagneetveld verandert ongekend snel. Als dat ook al veranderd en eens in de
300.000 jaar veranderd, normaliter, wat heeft dat voor invloed op onze aardbol?
Lees het interessante artikel hier: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/magnetische-noordpool-aan-de-wandel-aardmagneetveld-verandert-ongekend-snel~b6a07587
Feit blijft dat de industrie, de scheepvaart en luchtvaart
grotendeels verantwoordelijk is voor de menselijke vervuiling, kooldioxide CO2,
zwaveloxiden SOx, stikstofoxiden NOx. Zeker de criminele schepen met een Captain
Hector Barbossa aan boord die ver buiten alles en iedereen op zware stookolie
varen en ondertussen de meest giftige en vervuilende chemische rotzooi
bijstoken. Immers niemand die het ziet en het betaald onwijs goed met een zeer
kleine pakkans op open zee.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/29/nrc-checkt-uitstoot-scheepvaart-evenveel-als-die-van-alle-autos-a1608354
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/29/nrc-checkt-uitstoot-scheepvaart-evenveel-als-die-van-alle-autos-a1608354
En toch wordt iedere keer de auto (benzine, diesel, gas) gezien
als een paria, een probleem, een vervuiler. Natuurlijk komen er bij verbranding
stoffen uit die niet zo goed zijn. Met name CO2. Maar CO2 is weer gunstig voor
de flora in de wereld, tot een bepaalde hoeveelheid uiteraard. https://www.scientias.nl/aarde-wordt-groener-hoge-co2-concentratie-is-goed-nieuws/
Moeten we dus allemaal elektrisch gaan rijden?
Er rijden ongeveer 1.000.000.000 auto's wereldwijd rond waarvan
ongeveer 8.000.000 in Nederland. Die rijden niet allemaal tegelijk en ook is
niet bekend hoeveel kilometers ze gemiddeld rijden en dus wat de exacte
bijdrage is. Wel weten de meeste regeringen dat een auto de ideale melkkoe is
om diverse belastingen te heffen. Aanschaf, gebruik, brandstof zijn maar een
paar voorbeelden. En nu wereldwijd de CO2 aan de hoge kant is, zijn de
auto’s weer eens de klos. Weer worden de auto’s gepakt op dat ze zo vervuilend
zijn. Niet de grote zware industrie. Niet de scheepvaart. Niet de landen die er
met de pet naar gooien. Gewoon niet! Ergens gaat het fout. Moet een EV het
milieu gaan redden?
Een bedrijf mag X vervuilen, terwijl een particulier minder dan
een kwart daarvan mag vervuilen. De bedrijven nemen 80% van de vervuiling voor
haar rekening. Huishoudens de overige 20% en toch ligt de rekening bij die
huishouders en niet bij de bedrijven. U snapt het al. Ergens gaat het fout.
Ook willen ze nu dat de benzine en dieselauto’s meer gaan betalen,
om de subsidie op Elektrische auto’s mee te financieren. Wat? Nog een keer! Het
autorijden wordt duurder. Dat extra geld komt in een potje. Dat potje is een
subsidiepotje voor als je een EV aanschaft. Als dit doorgaat, je raad het al:
Dan gaat het ergens fout!
https://www.ad.nl/politiek/benzine-en-dieselrijders-draaien-op-voor-klimaatplan~a4b33933/
https://www.ad.nl/politiek/benzine-en-dieselrijders-draaien-op-voor-klimaatplan~a4b33933/
Als iedereen elektrisch gaat rijden, hebben we accu’s en stroom
nodig. De oorlogen in Afrika met honderdduizenden doden, verscheurde gezinnen
en zelfs verscheurde landen. Kinderarbeid in de hele wereld die grondstoffen
delven voor accu’s en andere wantoestanden bij het delven van de grondstoffen is
zeer destructief, mens onterend en zwaar milieuvervuilend. Dat moet anders! Een
nieuwe auto (benzine of elektrisch) kost veel energie en water en gaat gepaard
met veel vervuiling. In de levenscyclus kan je dan beter een benzine kopen
(carbonfootprint) dan een EV, maar op middellange termijn weer een EV, en op lange
termijn? Die vraag staat nog open, maar persoonlijk gok ik dan weer een benzine
auto. Je kan dan beter langer met je auto doen, dan iedere 3 jaar een nieuwe te
kopen. Ongeacht de brandstof. Maar al
die EV’s moeten voorzien worden van stroom. Hoe dan? Kern energie willen we
niet meer, althans dat is weer een nieuwe discussie. Kolencentrales zijn funest
voor de wereld (terwijl China er iedere maand 1 opent) en de andere centrales
zijn gas gestookte centrales. Gas? Wij Nederlanders moeten toch van het gas af?
Je raad het al: Ergens gaat het fout. Om maar niet te spreken van; ingewikkeld!
En toch wil de regering ons massaal aan de EV helpen. Omdat een EV
zogenaamd milieuvriendelijk is. Maar is een EV wel zo vriendelijk?
Wetenschappers van de Noorse Universiteit hebben nu eindelijk een levenscyclusanalyse
van de elektrische auto op kunnen stellen. Hierin is een Nissan Leaf die 100%
elektrisch is vergeleken met een Mercedes A op normale brandstof. Alles is
hierin verwerkt en de conclusie is dat een EV minder schoon is dan gedacht, en
kan zelfs bij meerdere accu’s vervuilender zijn dan een diesel, maar zeggen de
Noren, als je goed laad, goed rijd dan kan een EV schoner zijn dan een
verbrandingsauto. Kan! Hoeft dus niet. Het is maar hoe je met de auto om gaat, hoe
je rijd, hoe je laad en hoeveel je rijd. Als eind conclusie kan je stellen dan
een EV niet zo heilig is, als men ons wil doen laten geloven. https://www.lowtechmagazine.be/2012/10/levenscyclusanalyse-elektrische-auto.html
Hoe komen wij aan stroom als wij de gaskraan dichtdraaien, de
kolencentrales en kernenergiecentrales sluiten? Het gebruik van stroom neemt
alleen maar toe. Meer en meer apparaten in huis en kantoor verbruiken stroom.
En als we dan ook nog eens stroom moeten vragen voor onze elektrische auto’s,
moet dat ergens vandaan komen.
Maarten van Andel, in een
kort interview in het Algemeen Dagblad over windmolens en zonnepanelen die ons
klimaat niet gaan redden. https://www.ad.nl/binnenland/windmolens-en-zonnepanelen-gaan-ons-klimaat-niet-redden~a00d5905/
Daar gelaten dat een EV auto niet te betalen is voor Jan Modaal
ondanks de 6.000 euro subsidie die er komt. Jan moet ook nog een warmtepomp
kopen omdat zijn huis van het gas af gaat. Met de geldende regels daarvoor zit
Jan al op 30.000 euro in de min. Met dik 40.000 euro voor een simpele EV is
3000 euro subsidie niet voldoende om deze transitie, want dat is het, versneld
uit te laten voeren. Ik denk dat Jan dan ook lekker op gas blijft stoken en
zolang het te betalen is, zijn auto op benzine blijft rijden. Modern Duurzaam
noem ik het maar. En daar is niets mis mee.
Uitsterf beleid en autonome verschoning van het wagenpark gaat
relatief net zo snel en is vele miljarden euro’s goedkoper. Dit “bronbeleid”
zorgt hier al jaren voor en de resultaten zijn positief. https://www.vno-ncw.nl/forum/bronbeleid-drie-keer-beter-voor-luchtkwaliteit
Wat kunnen we tot nu toe concluderen? Klimaat is de hype van de
nu. Klimaat kost geld (wat ik nog steeds
niet snap) en dat geld komt in iemands zak terecht. Wie zijn dat? Wie
verdienen zo gruwelijk veel aan het milieu en klimaat? Waar gaan al die
miljarden precies heen? Wie vaart er wel bij door deze hype?
De zogenaamde transitie alternatieven zijn geen houdbare
oplossingen die generaties gaat overleven. Wel staan we aan een nieuw tijdperk
waarin ‘energie’ een hot item is geworden. Want aan energie zijn wij nu eenmaal
verslaafd geraakt. Energie-junkies en klimaat-gekkies staan in het debat
lijnrecht tegenover elkaar, maar gebruiken beide energie.
Gebruikte ze die energie maar voor een goede duurzame oplossing, waarbij beide groepen tot een mooie oplossing komen. Voor Nederland en ook alle andere landen zoals China, veruit de grootste energie slurper op dit moment, na Amerika.
Gebruikte ze die energie maar voor een goede duurzame oplossing, waarbij beide groepen tot een mooie oplossing komen. Voor Nederland en ook alle andere landen zoals China, veruit de grootste energie slurper op dit moment, na Amerika.
Stop met fake news te verspreiden over hoe erg het is, en stop met
bang maken!
Begin met (wetenschappelijk bewezen) feiten over hoe het nu is gesteld te verspreiden. Begin met positieve berichten over hoe het ook kan. Begin met het debat. Durf samen te werken. Durf met links te praten. Durf met rechts te praten. Durf je hand uit te steken, wereldwijd!
Begin met (wetenschappelijk bewezen) feiten over hoe het nu is gesteld te verspreiden. Begin met positieve berichten over hoe het ook kan. Begin met het debat. Durf samen te werken. Durf met links te praten. Durf met rechts te praten. Durf je hand uit te steken, wereldwijd!
Oftewel; Ga bewust om met wat je hebt, gebruikt en koopt. Laat je
vooral niet bang maken voor doemscenario’s en laat angst niet regeren. Denk
zelf goed na en trek je eigen conclusies. Want hoe het nu precies zit? Ik heb
werkelijk nog steeds geen idee na 2420 woorden.
Ik begon met: Waarom is duurzaam zo duur? Waarom moeten de landen
miljarden investeren in het klimaat met een marginale opbrengst? Waarom moet
een huishouden meer en meer gaan betalen per maand om bij te dragen aan de
doelstellingen die regeringen hebben bepaald? Waarom moeten de huishoudens van
het gas af? En… Moeten we dus allemaal
maar een elektrische auto gaan kopen en zo het klimaat gaan redden?
Gaat de EV onze planeet redden? Google daar maar eens op. Dan
krijg je de berichten JA en NEE. Je komt geen steek verder.
Maar ook gerenommeerde partijen zoals CE Delft, geven geen
duidelijk antwoord al komt er wel naar voren dat EV ‘iets’ beter is dan diesel.
En iets beter is dan benzine.
https://www.ce.nl/en/publications/1561/indirect-and-direct-co2-emissions-of-electric-cars
Alleen staat er helaas geen rapport die aantoont hoe het over 20 jaar of 30
jaar is gesteld. Die kennis kunnen we alleen ‘berekenen’. Hoeveel Toyota Priussen van het eerste model rijden er
nog rond? Met de originele accu’s wel te verstaan. Als ze nog rijden, dan zijn
ze beduidend beter voor het milieu. Gaan er nieuwe accu’s in, dan kom je al uit
op een benzine en zelfs als heel snel op een diesel uit, wat beter is. Maar aan
beide zijde zit nog een positieve ontwikkeling: Doorontwikkeling. Zowel de EV
als de verbrandingsmotoren worden schoner en schoner. Ooit zal de kloof groter
worden met nieuwe technieken en wellicht is dan de keuze heel simpel te maken.
Voor nu is de keuze erg lastig.
Zo lastig als de keuze nu is, is ook het hele verhaal ‘klimaat’.
Zoveel berichten met zoveel meningen en rapporten dat je door het bos de bomen
niet meer ziet. Waar doe je goed aan en welke keuzes moet je nu nemen? Wat is
nu waar in de tijd van Fake News en Internettrollen.
EV or not to EV. Thats the question. Daar begon ik mee. Wat ik nu
kan zeggen, is dat als je een EV kan betalen, dit gerust kan doen. Maar het
niet erg is als je een benzine of LPG auto rijd. De kloof EV – Brandstof is te
klein om echt een verschil te maken. Die kloof zal groeien, de techniek zal
beter worden, en de auto’s zullen schoner worden, maar ook de manier waarop wij
ze gaan gebruiken zal veranderen. Tot die tijd kan ik dus voor mijzelf de vraag
beantwoorden en blijf ik in mijn benzine auto rijden, zo min mogelijk, dat dan
weer wel. En of er ooit een EV komt? Of ik bouw mijn auto om?
De tijd, zal het
leren….
Eerder artikel: De langzaamste innovatie in de automotive over de elektrische auto: https://frankhensen.blogspot.com/2018/12/de-langzaamste-innovatie-in-de.html